SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of care and educational work I - course description

General information
Course name Methodology of care and educational work I
Course ID 05.7-WP-PPOW-MET1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Protective and educational pedagogy
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Szczęsna-Szeib
  • dr Elżbieta Turska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial - - 30
(including as e-learning)
2
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Cel główny: Rozbudzenie metaumiejętności oraz umiejętności metodycznych w wymiarze pracy opiekuńczo-wychowawczej:

Cele szczegółowe W: słuchacz: będzie znał teoretyczny kontekst metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, miał świadomość wpływu metod pracy na cechy osobowości wychowanków, będzie wiedział jak kształtować modelowo organizację placówki opiekuńczo-wychowawczej, będzie posiadał wiedzę z zakresu dynamiki procesu grupowego i wykorzystania tej wiedzy w kontekście doboru metod pracy opiekuńczo-wychowawczej, Będzie znał wyznaczniki efektywności procesu opiekuńczo-wychowawczego i będzie potrafił je optymalizować w swojej pracy; Kon.: Poznanie  i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej; rozwijanie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej (scenariusze zajęć); uświadomienie indywidualnych zasobów i ograniczeń w pracy opiekuńczo-wychowawczej; rozwijanie umiejętności interpersonalnych potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki i psychologii ogólnej

Scope

  1. Wprowadzenie do pracy z grupą: ustalenie kontraktu grupowego, zasady funkcjonowania grup, zasady integracji grupy, dynamika rozwoju grupy.

  2. Podstawowe problemy komunikacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Bariery komunikacyjne i ich znaczenie w procesie wychowania. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.

  3. Agresja-asertywność –uległość w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Wykorzystanie zachowań asertywnych w relacjach wychowawczych.

  4. Prawa dziecka: specyfika poszczególnych praw dziecka, uwrażliwianie na  sytuacje łamania praw dziecka.

  5. Twórcze myślenie. Wykorzystanie metod i form twórczego myślenia w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

  6. Grupa jako zwierciadło społeczne. Budowanie tożsamości grupowej.

  7. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem: przyczyny  powstawania stresu, indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem, wykorzystanie metod relaksacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Teaching methods

Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, praca z książką, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach, projektowanie ćwiczeń i konspektów zajęć wychowawczo - opiekuńczych. Na ocenę składają się: ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć wychowawczych (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy,  innowacyjność, twórczość)

Recommended reading

  1. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
  2. Gajewska G., Doliński A. (2007) Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Tom 1, Zielona Góra.
  3. Kamińska U. (2002), Metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej. Katowice
  4. Vopel K.W. (1999). Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce.
  5. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana słuchaczom.

Further reading

  1. Gajewska G., Doliński A., Szczęsna A., Turska E., (2002-2016). Teoretyczno-metodyczne aspekty zajęć wychowawczych z dziećmi i młodzieżą T.1-12, Zielona Góra.
  2. Diemut H. (2002). Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą: poradnik do treningu mediacji. Kielce;
  3. Król – Fijewska M. (2007). Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa.
  4. Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów, nauczycieli. Kraków; Schenk C. (1996). Relaksacja-sposób na stres, Warszawa.
  5. Vopel K.(2003) Jak pobudzić kreatywność grupy, Kielce.
  6. Oyster C.K. (2002), Grupy, Poznań.
  7. Hamer H.(1994), Klucz do efektywności nauczania, Warszawa.
  8. Dąbrowska-Jabłońska I.(red.) (2006) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków.
  9. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana słuchaczom.

Notes


Modified by dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (last modification: 30-12-2016 21:43)