Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy studiów podyplomowych z dynamiką procesu coachingowego – profesjonalnej usługi coachingowej, jej kolejnymi etapami, podejmowanymi działaniami, w tym z teoriami zmiany o charakterze transformacyjnym.
Wymagania wstępne
Brak wymagań.
Zakres tematyczny
Proces coachingowy: spotkanie wstępne, kontrakt, sesje coachingowe (inspiracja, wdrożenie, zaangażowanie, zakończenie), działania pomiędzy spotkaniami, sprawdzenie efektywności, spotkanie podsumowujące.
Komunikacja i budowanie relacji w procesie coachingowym (m.in. zadawanie pytań).
Doświadczenie bycia w zmianie.
Transteoretyczny model zmiany wg J. Prochaski, J. Norcrossa i C. DiClemente.
Zarządzanie sobą w zmianie (strefa komfortu, model R. Diltsa).
Wspieranie innych w procesie zmiany (zmiana w organizacji – kluczowe etapy i czynniki sukcesu wg J. Kottera; wspieranie innych w zmianie).
Metody kształcenia
praca w parach i grupach, dyskusja moderowana, omawianie przypadków, ćwiczenia praktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
test wiedzy na egzaminie końcowym
ocena pokazowej sesji coachingowej z tzw. rzeczywistym klientem
Literatura podstawowa
Bennewicz M., Coaching, czyli Restauracja osobowości, Warszawa 2013.
Blanchard K. i in., Kto zabił zmianę? Stań się skutecznym Agentem Zmiany w twojej organizacji, tłum. M. Głatki, Warszawa 2012.
Coaching doskonały. Przewodnik profesjonalny, (red.) J. Passmore, tłum. B. Grabska-Siwek, G. Siwek, Warszawa 2012.
Czarkowska L. D., Wujec B., Kiedy możliwa jest zmiana? Od struktury sesji do energii zmiany w coachingu, „Coaching Review” 2011, nr 1.
Kotter J. P. i in., Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach, tłum. M. Lipa, Warszawa 2008.
Taleb N. N., Antykruchość. O rzeczach, którym służą wstrząsy, tłum. O. Siara, Warszawa 2013.
Coaching doskonały. Przewodnik profesjonalny, (red.) J. Passmore, tłum. B. Grabska-Siwek, G. Siwek, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca
Clarke L., Zarządzanie zmianą, tłum. M. Albigowski, Warszawa 1997.
Orem S. L., Binkert J., Clancy A. L., Appreciative Coaching. A Positive Process for Change, Jossey-Bass 2007.
Rock D., Page L. J., Fundamenty coachingu. Neurobiologia a skuteczna praktyka, tłum. P. Niedzielski, Warszawa 2014.
Roth G., Zarządzanie zmianą. Od strategii do działania, tłum. M. Kurtyka, Warszawa 2008.
Senge P. M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, tłum. M. Lipa, Warszawa 2012, wyd. 6.
Spencer J., Kto zabrał mój Ser?, tłum. A. Kurpiewski, Warszawa 2014.
Willcocks G., Morris S., Coaching for Improved Performance, McGraw Hill 1999, wyd. 3.
Uwagi
Zajęcia prowadzi mgr Katarzyna Urbaniak.
Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 17-09-2017 10:49)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.