Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
10 (w tym jako e-learning)
0,67 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z procesami zachodzącymi w rodzinie radzącej sobie z niepełnosprawnością dziecka. Ponadto celem jest rozwijanie umiejętności obserwacji, wspierania i modelowania zachowań copingowych w rodzinie.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z psychologii
Zakres tematyczny
Systemowe spojrzenie na rodzinę.
Modele funkcjonowania rodziny.
Modele radzenia sobie z niepełnosprawnością dziecka w rodzinie.
Typy sytuacji trudnych, kryzysowych i stresowych.
Rodzaje wsparcia.
Ćwiczenia w przeprowadzaniu rozmów wspierających.
Ćwiczenia w formowaniu planów i sposobów pracy z wybranymi rodzinami.
Metody kształcenia
Prezentacja zagadnień programowych, praca w grupach, metoda przypadków, dyskusja, metoda problemowa, metoda projektowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Spełnienie wszystkich kryteriów to ocena bardzo dobra.
Literatura podstawowa
Bandler, R. Satir V., Zmieniamy się wraz z rodzinami, GWP, Gdańsk, 2001
de Barbaro B., Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny Collegium Medicum UJ, Kraków 199
Farnicka, M., Wybór modelu diagnozy jako czynnik warunkujący trafną pomoc dziecku niepełnosprawnemu, W: Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji/red. nauk. Zdzisława Janiszewska - Nieścioruk .- Zielona Góra : Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2010 - s. 49--64 .
Kościelska M. Trudne macierzyństwo, GWP, Gdańsk, 1998
Liberska H. (red.) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Możliwości i ograniczenia rozwoju, Difin, Warszawa, 2011
Muszyńska E., Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych, [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, pod red. I. Obuchowskiej, Warszawa 2005
Plopa, M. Psychologia Rodziny, Impuls, Kraków, 2007
Sęk H. Społeczna Psychologia Kliniczna, PWN, Warszawa, 2000
Literatura uzupełniająca
Farnicka, M. Jaki uczeń? Znaczenie przyjętego paradygmatu natury człowieka w wychowaniu, Studia z Teorii Wychowania .- 2010, nr 1, s. 151—160
Kościelska M. Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa, 2000
Namysłowska I., Terapia rodzin, PWN, Warszawa 1997
Ossowski R., Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie, [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, pod red. I. Obuchowskiej, Warszawa 2005.
Pilecka W., Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka, [w:] Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, pod red. W. Pileckiej, P. Majewicza i A. Zawadzkiego, Kraków 1999.
Satir V., Rodzina. Tu powstaje człowiek, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 15-03-2018 16:35)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.