SylabUZ

Generate PDF for this page

Film i teatr w dziennikarstwie - course description

General information
Course name Film i teatr w dziennikarstwie
Course ID 08.9-WH-DiksD-FiT-S17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Kamila Gieba
  • prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: Student posiada wiedzę na temat wybranych elementów teorii i praktyki filmowej i teatralnej oraz krytyki i publicystyki filmowej i teatralnej; zna terminologię niezbędną w pracy dziennikarza filmowego i teatralnego oraz podstawy warsztatu dziennikarza filmowego i teatralnego.

Umiejętności: Student posiada umiejętność zastosowania wiedzy na temat filmu i teatru w pracy dziennikarskiej, samodzielnie planuje i realizuje projekty dziennikarskie dotyczące filmu i teatru, redaguje teksty dziennikarskie dotyczące filmu i teatru.

Kompetencje: Student docenia rolę wiedzy o teoriach i praktykach filmowych i teatralnych w tworzeniu kulturowego dziedzictwa światowego, państwowego, regionalnego, jest świadomy opiniotwórczej roli mediów, czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym.

Prerequisites

brak

Scope

Podstawowe elementy kompozycyjne w filmie. Tworzywa i komponenty obrazu filmowego. Wybrane gatunki filmowe. Współczesne praktyki filmowe i teatralne, ich miejsce w życiu kulturalnym (m.in. przeglądy, festiwale, nagrody, najważniejsze instytucje kultury promujące sztukę filmową i teatralną). Odmiany krytyki filmowej i teatralnej. Gatunki krytyki i publicystyki filmowej i teatralnej. Literacka i teatralna teoria dramatu. Tworzywa i komponenty widowiska teatralnego. Różnice i podobieństwa między językiem teatru i filmu. Miejsce teatru we współczesnym życiu kulturalnym. Analiza wybranych filmów i widowisk, przygotowanie do zredagowania pracy pisemnej.

Teaching methods

Opis wyjaśniający, rozmowa nauczająca, referat, dyskusja, studium przypadku, praca z tekstem źródłowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie i wygłoszenie referatu na temat wybranego dzieła filmowego lub teatralnego, przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, czterokrotne uczestnictwo w seansach filmowych lub wyjście do teatru.

Recommended reading

  1. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2000.
  2. A. Helman, Strategie krytyki filmowej, „Kino” 1989, nr 12.
  3. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.
  4. H. Markiewicz, Dramat a teatr w polskich dyskursach teoretycznych, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, tom 1, red. J. Delger, Wrocław 2003.
  5. J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.
  6. Słownik filmu, red. R. Syska, Kraków 2006.
  7. Słownik teatru, red. D. Kosiński, Kraków 2006.
  8. Współczesny teatr i film wobec wyzwań nowych mediów, red. B. Oleszek, M. Wiśniewska, Toruń 2015.
  9. Wybrane artykuły krytyczne i publicystyczne dotyczące najnowszych realizacji filmowych i teatralnych.

Further reading

  1. T. Elsaesser, M. Hagerer, Teoria filmu. Wprowadzenie przez zmysły, przeł. K. Wojnowski, Kraków 2015.
  2. W. Furman, W. Kaliszewski, K. Wolny-Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie – specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2001.
  3. A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Warszawa 2010.
  4. M. Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.
  5. Kosiński, Słownik wiedzy o teatrze, Bielsko-Biała 2005.
  6. Niziołek, Polski teatr Zagłady, Kraków 2013.
  7. M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2004.

Notes

W przypadku wyboru „lżejszej” formy końcowego zaliczenia przedmiotu kierunkowego, tj. „zwykłego” zaliczenia na ocenę (któremu przypisano mniejszą wartość punktów ECTS) zamiast złożenia pracy pisemnej (wyżej punktowanej), studenci są zobligowani do zaliczenia w tym samym semestrze dodatkowego przedmiotu obieralnego (spośród oferty Instytutu Filologii Polskiej, Wydziału Humanistycznego lub ogólnouczelnianej), by w końcowym rozliczeniu semestru uzyskać co najmniej 30 punktów ECTS (uzyskanie co najmniej 30 pkt. ECTS jest warunkiem zaliczenia semestru).

Fakt wybrania niżej punktowanej formy zaliczenia danego przedmiotu oraz wybór w związku z tym dodatkowego przedmiotu należy zgłosić osobie prowadzącej zajęcia oraz w sekretariacie IFP najpóźniej do końca drugiego tygodnia właściwego semestru.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 11-01-2018 12:57)