SylabUZ

Generate PDF for this page

Socjologia mediów - course description

General information
Course name Socjologia mediów
Course ID 15.0-WP-SOCP-SME
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z wybranymi przekazami medialnymi, historią mass mediów, różnorodnymi modelami komunikowania oraz  współczesnymi gatunkami telewizyjnymi.

Prerequisites

Scope

  1. Nadawcy: typy instytucji nadawczych, mechanizmy, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, zasady działania, organizacja, charakterystyka mediów publicznych.
  2. Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty.
  3. Modele komunikowania – klasyczny, socjologiczny, przywódca opinii, dyfuzja informacji.
  4. Historia wysokonakładowej prasy na świecie i w Polsce,  historia radia na świecie i w Polsce, historia TV na świecie i w Polsce , historia Internetu na świecie i w Polsce.
  5. Główne gatunki i formaty we współczesnych mediach.
  6. Blaski i cienie Internetu: elitarne i masowe formy komunikacyjnego wykorzystywania Internetu, społeczności sieciowe.

Teaching methods

Treści w zakresie tematycznym  ćwiczeń  realizowane są pomocą pracy z książką, dokumentami źródłowymi, analizy danych zastanych, prezentacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Prezentacja

 

Kryterium ocen stanowi zgodność z tematem,, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Praca pisemna

Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z prezentacji i pracy pisemnej.

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena końcowa z ćwiczeń.

 

Recommended reading

  1. Briggs A., Burke P, Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu , Warszawa 2010.
  2. Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
  3. Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.
  4. Kłoskowska A., Kultura masowa, , Warszawa 2003.
  5. Castells M., Galaktyka Internetu,  Poznań 2003.
  6.  Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
  7. Godzic W. (red.), Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2016.
  8. Trzop B., Zjawisko zagłuszania kultury w sieci - zarys problematyki,w: Oblicza internetu : internet a globalne społeczeństwo informacyjne red.  Sokołowski M., Elbląg 2005.

Further reading

  1. Nowicki P., Co to jest telenowela,  Warszawa 2006.
  2. Godzic W., Podglądanie Wielkiego Brata, Kraków 2001.
  3.  Godzic W., Rozumieć telewizję, Kraków 2001.
  4. Łuszczek K., Nowoczesna telewizja czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004.
  5. Trzop B. Culture jamming w sieci, czyli jak zagłuszyć kulturę konsumpcyjną w czasach Internetu, w: e-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, red. Płonka – Syroka B., Staszczak  M., Wrocław, 2008,
  6. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 12-04-2017 14:15)