Zapoznanie studenta z wybranymi przekazami medialnymi, historią mass mediów, różnorodnymi modelami komunikowania oraz współczesnymi gatunkami telewizyjnymi.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Nadawcy: typy instytucji nadawczych, mechanizmy, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, zasady działania, organizacja, charakterystyka mediów publicznych.
Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty.
Historia wysokonakładowej prasy na świecie i w Polsce, historia radia na świecie i w Polsce, historia TV na świecie i w Polsce , historia Internetu na świecie i w Polsce.
Główne gatunki i formaty we współczesnych mediach.
Blaski i cienie Internetu: elitarne i masowe formy komunikacyjnego wykorzystywania Internetu, społeczności sieciowe.
Metody kształcenia
Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są pomocą pracy z książką, dokumentami źródłowymi, analizy danych zastanych, prezentacji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Prezentacja
Kryterium ocen stanowi zgodność z tematem,, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Praca pisemna
Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z prezentacji i pracy pisemnej.
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena końcowa z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Briggs A., Burke P, Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu , Warszawa 2010.
Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.
Kłoskowska A., Kultura masowa, , Warszawa 2003.
Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
Godzic W. (red.), Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2016.
Trzop B., Zjawisko zagłuszania kultury w sieci - zarys problematyki,w: Oblicza internetu : internet a globalne społeczeństwo informacyjne red. Sokołowski M., Elbląg 2005.
Literatura uzupełniająca
Nowicki P., Co to jest telenowela, Warszawa 2006.
Godzic W., Podglądanie Wielkiego Brata, Kraków 2001.
Godzic W., Rozumieć telewizję, Kraków 2001.
Łuszczek K., Nowoczesna telewizja czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004.
Trzop B. Culture jamming w sieci, czyli jak zagłuszyć kulturę konsumpcyjną w czasach Internetu, w: e-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, red. Płonka – Syroka B., Staszczak M., Wrocław, 2008,
Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2017 14:15)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.