SylabUZ

Generate PDF for this page

Theoretical aspects of education - course description

General information
Course name Theoretical aspects of education
Course ID 05.7-WP-PSpP-TPWYC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki wychowawczej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji wychowawczych; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat teorii wychowania; zapoznanie z dylematami współczesnej teorii wychowania; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych; wprowadzenie w proces samowychowania.

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykłady

1) Pojęcie wychowania i jego cechy. 2) Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej. 3) Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej. 4) Sposoby uprawiania teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania. 5) Wartości źródłem wychowania. 6) Cele i metody wychowania.7) Dziedziny wychowania. 8) Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna. 9) Rola podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania. 10) Charakterystyka procesu wychowawczego. 11) Operacjonalizacja celów wychowania. 12) Sytuacje wychowawcze. 13) Zasady i formy wychowania. 14) Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.

Teaching methods

Wykłady

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%).

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena z wykładów.

Recommended reading

  1. Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 1993.
  2. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.
  3. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I, II, Warszawa 2003.
  4. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
  5. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
  6. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
  7. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

Further reading

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, W. Furmanek, Rzeszów 1995.
  3. „Studia z Teorii Wychowania” 2010, nr 1.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 13-05-2017 22:40)