SylabUZ

Generate PDF for this page

Foundations of general didactics - course description

General information
Course name Foundations of general didactics
Course ID 05.0-WP-PSPP-PDYDO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej jako nauki, teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.

Prerequisites

Uzyskanie zaliczeń z następujących przedmiotów: historia wychowania i opieki, wstęp do pedagogiki.

Scope

Wykłady

Dydaktyka ogólna jako nauka. Rys historyczny. Obiekt i przedmiot badań, zadania, metodologia. Podstawowe terminy i pojęcia. Systemy dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia. Treści kształcenia ogólnego. Funkcje, rodzaje programów kształcenia. Programy autorskie. Podręczniki szkolne. Współczesne teorie kształcenia. Nauczanie problemowe. Kształcenie wielostronne. Kształcenie zintegrowane.  Stosowanie teorii dydaktycznych w praktyce. Nowoczesne tendencje w dydaktyce. Alternatywy edukacyjne.

Ćwiczenia

Organizacja procesu kształcenia. Ogniwa procesu nauczania – uczenia się. Zasady nauczania. Formy organizacyjne. Środki dydaktyczne. Konspekt lekcji. Proces samokształcenia. Motywowanie uczniów do nauki. Praca domowa. Metody nauczania i uczenia się. Pojęcie, funkcje, kryteria doboru, podział metod. Pomiar osiągnięć szkolnych. Funkcje, formy i metody sprawdzania wyników procesu kształcenia. Ocenianie zewnętrzne. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczeń zdolny i uczeń z trudnościami. Warunki efektywnej pracy nauczyciela.

Teaching methods

Wykłady – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego.

Ćwiczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/mapy myśli wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej lub napisanie konspektu lekcji. 

Ocena końcowa

Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.

 

Recommended reading

1.     Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.

2.     Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000.

3.     Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, T. I-II, Warszawa 2004.

4.     Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.

5.     Niemierko B., Kształcenie szkolne: podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.

6.     Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. 

7.     Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1996.

8.     Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000.

Further reading

  1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994.
  2. Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2002.
  3. Denek K., Ku dobrej edukacji, Toruń-Leszno 2005.
  4. Gnitecki J., Dydaktyka epistemologiczna, Poznań 2003.
  5. Gnitecki J., Supernaucznie: perspektywy nowej edukacji, Poznań 1997. 
  6. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
  7. Kupisiewicz Cz., Szkice z dziejów dydaktyki, Kraków 2010.
  8. (Nie)codzienność dydaktyczna i wychowawcza nauczyciela w szkole, red. E. Kobyłecka, Zielona Góra 2017.
  9. Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. L. Huryło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Kraków 2009.
  10. Procesy uczenia się i ich uwarunkowania, red. F. Bereźnicki, K. Denek, J. Świrko-Pilipczuk, Szczecin 2005.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 31-05-2017 13:22)