SylabUZ

Generate PDF for this page

Social pedagogy - course description

General information
Course name Social pedagogy
Course ID 05.7-WP-PSPP-PEDSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Umiejętność definiowania i opisywania środowisk wychowawczych przez studenta, rozpoznawania problemów w nich występujących. Student również umie rozpoznać i wyjaśnić zakres oddziaływań wychowawczych środowisk kształtujących życie jednostek i grup społecznych. Student potrafi przedstawić działania pedagoga społecznego w różnych obszarach – edukacji, opieki, pracy socjalnej oraz animacji społeczno-kulturalnej. Student umie wskazać, jakie instytucje socjalne i kulturalne wspierają rozwój dzieci i młodzieży oraz ludzi dorosłych. Student potrafi analizować zjawiska wpływające na życie społeczne, tj.: bezrobocie, bezdomność, ubóstwo, emigracja zarobkowa czy medialna dominacja form spędzania czasu wolnego.

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykład

1) Agresja i nietolerancja jako mechanizmy zagrożenia ładu społecznego. 2) Przemoc jako zjawisko społeczne. 3) Niepełnosprawność jako problem społeczny. 4) Zjawisko samotności. 5) Żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby. 6) Czas wolny współcześnie. 7) Starość jako problem społeczny.

Ćwiczenia

1) Pedagogika społeczna i jej problematyka. Rozwój pedagogiki społecznej w Polsce. Przyczyny wyodrębnienia się pedagogiki społecznej. Zadania, zakres i działy pedagogiki społecznej. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej. Czołowi przedstawiciele pedagogiki społecznej. 2) Konteksty metodologiczne pedagogiki społecznej. Związki pedagogiki społecznej z innymi dyscyplinami. Metody i techniki badań stosowanych w pedagogice społecznej. 3) Podstawowe zagadnienia pracy socjalnej 4) Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne, szkoła, zakład pracy. 5) Problemy współczesnego społeczeństwa: ubóstwo i bezdomność jako zjawisko i problem społeczny; wybrane zagadnienia bezrobocia; emigracja zarobkowa i jej społeczne skutki; medialna dominacja form spędzania czasu wolego.

Teaching methods

Wykłady:

Wykład konwencjonalny, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa.

Ćwiczenia:

Praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z książką, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest forma pisemna lub ustna (w zależności od prowadzącego wykłady) z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na pytania.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocenę końcową stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Recommended reading

  1. Cichosz M., Pedagogika społeczna w latach 1945-2005, Toruń 2007.
  2. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I, II, Warszawa 2003.
  3. Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.
  4. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna: podręcznik akademicki, T. I, II, Warszawa 2007.
  5. Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka: stan i perspektywy, red. E. Marynowicz-Hetka i in., Łódź 1998.
  6. Pedagogika społeczna, red. E. Gorniakowska, A. Radziewicz-Winnicki, Katowice 1999.
  7. Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch T., I. Lepalczyk, Warszawa 2006.
  8. Pedagogika społeczna: kręgi poszukiwań, red. A. Przecławska, Warszawa 1996.
  9. Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
  10. Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2005.
  11. Studia z pedagogiki społecznej, red. S. Kawula, Olsztyn 1996.

Further reading

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anna Korlak-Łukasiewicz (last modification: 20-04-2017 15:27)