SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika korekcyjno-kompensacyjna - course description

General information
Course name Pedagogika korekcyjno-kompensacyjna
Course ID 05.6-WP-PSpP-PKKOM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Aneta Rudzińska-Rogoża
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczące rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się, ich wieloczynnikowych uwarunkowań oraz dostosowania form pomocy specjalistycznej.

Prerequisites

Scope

1) Przedmiot i podstawowe pojęcia pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. 2) Rozwój psychoruchowy dziecka – podstawowe modele. 3) Biologiczne i społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju psychoruchowego dziecka. Istota procesu czytania i pisania. 3) Sytuacja dziecka z trudnościami w uczeniu się w środowisku szkolnym i rodzinnym. 4) Wpływ trudności w uczeniu się na zachowanie i osobowość dziecka. 5) System pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się.

Ćwiczenia

1) Funkcje percepcyjno-motoryczne uczestniczące w procesie czytania i pisania. 2) Charakterystyka specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). 3) Specyficzne trudności w uczeniu się a zaburzenia współwystępujące (ADHD, ADD, zaburzenia integracji sensorycznej). 4) Organizacja pomocy specjalistycznej dla dzieci z trudnościami w uczeniu się – podstawy prawne. 5) Rola rodziny w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się.

Teaching methods

Wykłady

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia

Dyskusja, praca w grupach, indywidualna prezentacja problematyki.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin pisemny obejmujący treści prezentowane na wykładach.

Ćwiczenia

Ocena przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach. Kolokwium z treści realizowanych na zajęciach. Oceną końcową z ćwiczeń jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końowaą z przedmiotu jest średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
  2. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004.
  3. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu, Gdynia 2007.
  4. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
  5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
  6. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1995.
  7. Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Gdańsk 2007.
  8. Werning R., Lutje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk 2009.

Further reading

1.  Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

2.  Sinica M., Rudzińska-Rogoża A., W kręgu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, Zielona Góra 2005.

Notes


Modified by dr Aneta Rudzińska-Rogoża (last modification: 07-05-2017 19:05)