SylabUZ
Course name | Pedagogika korekcyjno-kompensacyjna |
Course ID | 05.6-WP-PSpP-PKKOM |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczące rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się, ich wieloczynnikowych uwarunkowań oraz dostosowania form pomocy specjalistycznej.
1) Przedmiot i podstawowe pojęcia pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. 2) Rozwój psychoruchowy dziecka – podstawowe modele. 3) Biologiczne i społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju psychoruchowego dziecka. Istota procesu czytania i pisania. 3) Sytuacja dziecka z trudnościami w uczeniu się w środowisku szkolnym i rodzinnym. 4) Wpływ trudności w uczeniu się na zachowanie i osobowość dziecka. 5) System pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się.
Ćwiczenia
1) Funkcje percepcyjno-motoryczne uczestniczące w procesie czytania i pisania. 2) Charakterystyka specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). 3) Specyficzne trudności w uczeniu się a zaburzenia współwystępujące (ADHD, ADD, zaburzenia integracji sensorycznej). 4) Organizacja pomocy specjalistycznej dla dzieci z trudnościami w uczeniu się – podstawy prawne. 5) Rola rodziny w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się.
Wykłady
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia
Dyskusja, praca w grupach, indywidualna prezentacja problematyki.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Egzamin pisemny obejmujący treści prezentowane na wykładach.
Ćwiczenia
Ocena przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach. Kolokwium z treści realizowanych na zajęciach. Oceną końcową z ćwiczeń jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końowaą z przedmiotu jest średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.
2. Sinica M., Rudzińska-Rogoża A., W kręgu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, Zielona Góra 2005.
Modified by dr Aneta Rudzińska-Rogoża (last modification: 07-05-2017 19:05)