SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika korekcyjno-kompensacyjna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-PKKOM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczące rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się, ich wieloczynnikowych uwarunkowań oraz dostosowania form pomocy specjalistycznej.
1) Przedmiot i podstawowe pojęcia pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. 2) Rozwój psychoruchowy dziecka – podstawowe modele. 3) Biologiczne i społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju psychoruchowego dziecka. Istota procesu czytania i pisania. 3) Sytuacja dziecka z trudnościami w uczeniu się w środowisku szkolnym i rodzinnym. 4) Wpływ trudności w uczeniu się na zachowanie i osobowość dziecka. 5) System pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się.
Ćwiczenia
1) Funkcje percepcyjno-motoryczne uczestniczące w procesie czytania i pisania. 2) Charakterystyka specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). 3) Specyficzne trudności w uczeniu się a zaburzenia współwystępujące (ADHD, ADD, zaburzenia integracji sensorycznej). 4) Organizacja pomocy specjalistycznej dla dzieci z trudnościami w uczeniu się – podstawy prawne. 5) Rola rodziny w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się.
Wykłady
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia
Dyskusja, praca w grupach, indywidualna prezentacja problematyki.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin pisemny obejmujący treści prezentowane na wykładach.
Ćwiczenia
Ocena przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach. Kolokwium z treści realizowanych na zajęciach. Oceną końcową z ćwiczeń jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końowaą z przedmiotu jest średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.
2. Sinica M., Rudzińska-Rogoża A., W kręgu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, Zielona Góra 2005.
Zmodyfikowane przez dr Aneta Rudzińska-Rogoża (ostatnia modyfikacja: 07-05-2017 19:05)