SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-TPWWR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów założeń wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz przepisów oświatowych regulujących WWRD. Poznanie przez studentów wybranych koncepcji wspomagania rozwoju oraz strategii WWRD. Opanowanie przez studentów umiejętności określania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz projektowania sytuacji wychowawczych z wykorzystaniem wiedzy na temat wczesnego wspomagania rozwoju oraz odpowiednich zabaw i zadań. Uwrażliwienie studentów na konieczność współpracy z rodzicami dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz specjalistami z zespołu WWRD, a także indywidualizacji oddziaływań.
Znajomość psychologii rozwoju dziecka do szóstego roku życia. Znajomość subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym ograniczeń w rozwoju człowieka wynikających z rodzaju niepełnosprawności.
Wykłady
1) Wczesne wspomaganie rozwoju w przepisach prawa oświatowego. 2) Wybrane koncepcje wspomagania rozwoju. 3) Wyznaczniki działania o charakterze wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 4) Modele wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowane na interakcje rodzice-dziecko. 5) Wychowanie rozwijające zorientowane na strefę najbliższego rozwoju. 6) Współpraca specjalistów zespołu WWRD z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością.
Ćwiczenia
1) Logika prawidłowego i zaburzonego rozwoju u dziecka: relacje pomiędzy sferą soma, psyche i polis. 2) Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka. 3) Rodzaje zabaw. 4) Zadania jako środek aktywizowania dzieci. 5) Strategie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, np. Epizody Wspólnego Zaangożowania; Koncepcja rusztowania; Upośrednionego naucznia. 6) Określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju u dzieci. 7) Projektowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu rozwoju dzieci z „układu ryzyka”. 8) Wizytacja w poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu poznania specyfiki działania zespołu WWRD oraz dokumentacji.
Wykłady
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.
Ćwiczenia
Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin – Test z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczna (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%).
Ćwiczenia
Średnia ocen z: 1) projektu zajęć wspomagających rozwój dziecka; kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) dostosowanie zajęć do możliwości dziecka, b) wykorzystanie strategii wczesnego wspomaganie rozwoju, c) atrakcyjność zajęć; 2) kolokwium z treści ćwiczeń; kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczna (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%).
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2017 09:36)