SylabUZ

Generate PDF for this page

Bliss - course description

General information
Course name Bliss
Course ID 05.6-WP-PSpP-PWBLI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Kochan
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z systemem komunikacji symbolicznej Bliss. Zapoznanie z możliwościami wykorzystania systemu Bliss w pracy z osobami z zaburzoną komunikacją werbalną. Nabycie umiejętności tworzenia i stosowania pomocy komunikacyjnych. Nabycie umiejętności komunikacyjnych z osobami z zaburzeniami komunikacyjnymi. Nabycie umiejętności dokonywania oceny możliwości komunikacyjnych osób niepełnosprawnych.

Prerequisites

brak

Scope

Konwersatoria

1) Komunikacja symboliczna „Bliss” jako jedna z alternatywnych metod komunikacji. 2) Rodzaje systemu symboli. 3) Kategorie znaczeniowe symboli. 4) Budowa symboli. 5) Możliwości pracy z uczniem niepełnosprawnym z wykorzystaniem systemu komunikacji symbolicznej Bliss.

Teaching methods

Konwersatoria

Praca w grupach, dyskusja, warsztaty.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Pozytywna ocena uzyskana ze znajomości znaków komunikacji symbolicznej Bliss – pozytywną ocenę  otrzyma student, który uzyska z zaliczenia przynajmniej 50% punktów.

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową stanowi ocena uzyskana z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Borkowska M., Mózgowe porażenie dziecięce, „Przyjaciel Dziecka” 2000, nr 7-9.
  2. Chodkiewicz I., Loebl W., Zastosowanie systemu Ch. Blissa w procesie porozumiewania się dziecka z porażeniem mózgowym, [w:] Opuscula Logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Lublin 1993.
  3. Dońska-Olszko M., Nowoczesna szkoła dla dzieci ze znaczną niepełnosprawnością w świetle reformy systemu edukacji, „Przyjaciel Dziecka” 2000, nr 7-9.
  4. Lechowicz A., Nasze doświadczenia w zakresie edukacji dzieci z zaburzeniami porozumiewania się, „Przyjaciel Dziecka” 2000, nr 7-9.
  5. Lechowicz A., Praca nad rozwojem języka i porozumiewania się – system symboli Blissa, „Przyjaciel Dziecka” 2000, nr 7-9.
  6. Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem, „Przyjaciel Dziecka”  1997, nr 1-3.
  7. Machajska E., Metoda komunikacji symbolicznej Bliss, [w:] Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, red. A. Sołtys-Chmielowicz, G. Tkaczyk, Lublin 1993.

Further reading

1. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2006.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 15-05-2017 09:40)