SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej i rewalidacji - course description

General information
Course name Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej i rewalidacji
Course ID 05.6-WP-PSpP-TPTPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu podstaw terapii pedagogicznej i rewalidacji. Doskonalenie umiejętności dostrzegania powiązań teorii z działalnością praktyczną. Kształtowanie postawy otwartości na specyficzne potrzeby dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie z niepełnosprawnością.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki specjalnej, pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej.

Scope

Wykłady

1) Miejsce terapii pedagogicznej w nauce i praktyce pedagogicznej. 2) Garnitur pojęciowy w terapii pedagogicznej. 3) Cele i zadania terapii pedagogicznej. 4) Przedmiot i podmiot w terapii pedagogicznej. 5) Uwarunkowania działalności terapeutycznej. 6) Rodzaje i aspekty terapii pedagogicznej. 7) Zasady w terapii pedagogicznej. 8) Efektywność terapii pedagogicznej. 9) Cechy dobrego terapeuty. 10) Rola rodziców w terapii pedagogicznej.

Ćwiczenia

1) Miejsce rewalidacji w nauce i praktyce pedagogicznej. 2) Ustalenia definicyjne podstawowych terminów z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością. 3) Biopsychospołeczne przesłanki rewalidacji. 4) Cele i zadania w rewalidacji. 5) Obszary rewalidacji osób z niepełnosprawnością. 6) Osoba z niepełnosprawnością – możliwości i ograniczenia jej rewalidacji. 7) Zasady, metody i środki w rewalidacji. 8) Kompetencje opiekunów w pracy z osobami z niepełnosprawnością.

Teaching methods

Wykłady

Wykład, pokaz.

Ćwiczenia

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Pozytywna ocena z egzaminu,  zakres egzaminu stanowią treści wykładu.

Ćwiczenia

Średnia ocen z: 1) Pozytywna ocena z kolokwium (po uzyskaniu 60% prawidłowych odpowiedzi), zakres kolokwium obejmuje treści ćwiczeniowe. 2) Aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji, pozytywna ocena merytoryczna prezentacji tematycznej.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia ocen z wykładów (egzaminu) i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
  2. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, Wrocław 1989.
  3. Hulek A., Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa 1988.
  4. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.
  5. Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, red. B. Woynarowska, Warszawa 2010.

Further reading

  1. Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1991.
  2. Maciarz A., Uczeń z niepełnosprawnością w szkole masowej: poradnik dla rodziców, Warszawa 1992.
  3. Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1985.
  4. W kręgu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, red. M. Sinica, A. Rudzińska-Rogoża, Zielona Góra 2005.
  5. Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji, red. A. Rudzińska-Rogoża, Kraków 2011.

Notes


Modified by dr Jolanta Lipińska-Lokś (last modification: 25-04-2017 15:28)