SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością wzroku - course description

General information
Course name Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością wzroku
Course ID 05.6-WP-PSpP-MRUWZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Uporządkowanie podstawowej wiedzy na temat rewalidacji osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Zapoznanie z podstawowymi kierunkami oddziaływań rewalidacyjnych i Kształtowanie podstawowych umiejętności w tym zakresie: nauka czynności samoobsługowych, orientacja przestrzenna i poruszanie się, warsztat pracy umysłowej ucznia, asysta osobie z niepełnosprawnością wzroku (przewodnik, lektor, pomoc w czynnościach dnia). Uwrażliwienie na potrzeby, możliwości i ograniczenia osób z niepełnosprawnością wzroku.

Prerequisites

Usystematyzowana podstawowa wiedza z zakresu tyflopedagogiki.

Scope

Konwersatoria

1) Podstawowe kierunki i metody oddziaływań w zakresie rehabilitacji podstawowej (np. czynności samoobsługowe, orientacja przestrzenna i samodzielne poruszanie się, metody dostępu do informacji pisanej i mówionej – warsztat pracy umysłowej) – w odniesieniu do uczniów niewidomych, ociemniałych i słabowidzących. 2) Podstawowe kierunki oddziaływań w zakresie rehabilitacji psychicznej uczniów niewidomych, ociemniałych i słabowidzących. 3) Podstawowe kierunki i metody oddziaływań w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej uczniów niewidomych, ociemniałych i słabowidzących. 4) Instytucjonalny i pozainstytucjonalny system wsparcia procesu rewalidacji osób (uczniów) z niepełnosprawnością wzroku.

Teaching methods

Konwersatoria

Praca z książką, pokaz z instruktażem, warsztat nabywania wybranych umiejętności, film dydaktyczny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Ocena z konwerstoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, kolokwium, prac kontrolnych.

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Czerwińska M., Rehabilitacja osób niewidomych, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku,  T. V. Warszawa 2006, s. 158-169.
  2. Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J., Rehabilitacja osób niewidomych i słabowidzących: przewodnik metodyczny, Warszawa 1996.
  3. Majewski T., Tyflopsychologia rozwojowa, Warszawa 2002.
  4. Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych, red. J. Kuczyńska-Kwapisz, Warszawa 2001.
  5. Założenia i metody rehabilitacji wzroku u słabowidzących, „Materiały Tyflologiczne” 1991, nr 7.

Further reading

  1. Kalbarczyk M., Świat otwarty dla niewidomych: szanse i możliwości, Warszawa 2004.
  2. Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi, red. S. Jakubowski, Warszawa 2001.
  3. Rehabilitacja oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, red. J. Pilecki, M. Kozłowski, Kraków 1999.
  4. Walter N., Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań 2007.

Notes


Modified by dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (last modification: 27-04-2017 19:25)