SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną - course description

General information
Course name Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną
Course ID 05.6-WP-PSpP-MRNIS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu oligofrenopedagogiki – specyfiki niepełnosprawności intelektualnej oraz dotyczącej niepełnosprawności sprzężonej, a także zapoznanie z ograniczeniami i możliwościami rozwojowymi tej kategorii uczniów. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności z zakresu metodyki pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki specjalnej, podstawy teoretyczne rewalidacji, podstawy dydaktyki specjalnej.

Scope

Konwersatoria

1) Niepełnosprawność intelektualna – ustalenia terminologiczne, ujęcia, stopnie, uwarunkowania, symptomatologia stopni niepełnosprawności intelektualnej. 2) Niepełnosprawność sprzężona – istota wybranych problemów. 3) Diagnoza i pomoc psychologiczno – pedagogiczna uczniom z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. 4) Zasady pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. 5) Swoistość pracy z dziećmi z niepełnosprawnością sprzężoną. Dorastanie i dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6) Rodzinny obraz niepełnosprawności intelektualnej. 7) Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Teaching methods

Konwersatoria

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Średnia ocen z: 1) Kolokwium – pozytywna ocena, po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi. 2) Prezentacja – pozytywna ocena merytoryczna. 3) Projekt zajęć rewalidacyjnych z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. 4i5) aktywny udział w zajęciach i w dyskusji.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Dzieci z zaburzeniami łączonymi: trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.
  3. Janiszewska-Nieścioruk Z., Maciarz A., Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2006.
  4. Kutscher M.L., Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Warszawa 2007
  5. Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, Kraków 2007.

Further reading

  1. Kościelska, M., Niechciana seksualność: o ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2004.
  2. Kościelska, M., Trudne macierzyństwo, Gdańsk 1998.
  3. Upośledzenie umysłowe – pedagogika, red. K. Kirejczyk, Warszawa 1981. 
  4. Wyczesany J., Oligofrenopedagogika, Kraków 1997.
  5. Lipińska - Lokś J. Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych, Zielona Góra 2011.

Notes


Modified by dr Jolanta Lipińska-Lokś (last modification: 25-04-2017 14:40)