SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-MWSRO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów symptomów zaburzeń rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia. Poznanie wybranych metod wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z opóźnieniem psychoruchowym. Kształtowanie u studentów umiejętności projektowania celów oraz sytuacji wychowawczych sprzyjających wczesnemu wspomaganiu rozwoju dzieci w wybranych sferach. Uwrażliwienie studentów na konieczność indywidualizacji oddziaływań skierowanych na dzieci oraz empatycznego i etycznego zachowania się w stosunku do ich rodziców.
Znajomość podstaw psychologii rozwoju dziecka do 6 roku życia, czynników zaburzających prawidłowy rozwój, diagnozy medycznej i psychopedagogicznej. Znajomość podstaw dotyczących wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (przepisy oświatowe, zespół WWRD, program WWRD, współpraca ze specjalistami i rodzicami dziecka).
Konwersatoria
1) Symptomy zaburzeń rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia. 2) Charakterystyka wybranych metod wczesnego wspomagania psychoruchowego dzieci: metoda Kabata, NDT-Bobatha, Petö, terapia przez zabawę wg A.M. Jernberg, metoda F. Affolter, metoda zadaniowa, metoda zabawowa. 3) Projektowanie celów oraz sytuacji wychowawczych ukierunkowanych na wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z opóźnieniem psychoruchowym w zakresie: świadomości obrazu własnej osoby, schematu ciała, samodzielności w samoobsłudze, percepcji wzrokowej, słuchowej, mowy i myślenia, wiedzy o świecie, relacji z innymi. 4) Włączanie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka.
Konwersatoria
Ćwiczenia praktyczne, dyskusja, pokaz, uczenie się we współpracy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Średnia ocen z 1) projektu zajęć wspomagających rozwój dziecka z opóźnieniem psychoruchowym. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) znajomość prawidłowości psychologicznych rozwoju dziecka w danej sferze, b) dostosowanie zajęć do możliwości dziecka, c) wykorzystanie strategii wczesnego wspomaganie rozwoju, d) atrakcyjność zajęć; 2) kolokwium z treści ćwiczeń: kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczna (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%).
Ocena z przedmiotu
Oceną z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2017 09:33)