SylabUZ
Course name | Praktyka pedagogiczna II - Rewalidacja i integracja |
Course ID | 05.1-WP-PSpP-PRAP2 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 5 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Practical training | 130 | 8,67 | 130 | 8,67 | Credit with grade |
Poznanie organizacji placówek, w których ma miejsce edukacja i rewalidacja dzieci (uczniów) z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Opanowanie umiejętności współorganizowania kształcenia dzieci (uczniów) niepełnosprawnych w systemie integracyjnym lub włączającym. Opanowanie umiejętności współpracy z nauczycielem wychowawcą podczas planowania procesu wychowania i nauczania. Opanowanie umiejętności projektowania i realizowania zajęć rewalidacyjnych z dziećmi (uczniami) niepełnosprawnymi oraz dokumentowania działań. Uwrażliwienie studentów na konieczność indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych i rewalidacyjnych oraz etycznego zachowania się w stosunku do niepełnosprawnych wychowanków oraz ich rodziców.
Podstawowa wiedza z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyki rewalidacji niepełnosprawnych uczniów.
Praktyka
Poznanie zasad BHP. Sposób funkcjonowania szkoły lub przedszkola, gdzie edukacją są objęte dzieci (uczniowie) z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Poznanie obowiązującej dokumentacji dotyczącej organizacji kształcenia dzieci (uczniów) z niepełnosprawnością zgodnie z prawem oświatowym (ze szczególnym uwzględnieniem IPET).
Obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki w toku organizowania procesu kształcenia (dobór metod, form, aranżacja przestrzeni i jej wyposażenie) oraz zajęć rewalidacyjnych, sposobów zadawania i kontrolowania prac domowych, sposobów oceniania wychowanków, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych i rewalidacyjnych, komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.
Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć (lekcji w szkole, zajęć w przedszkolu) oraz zajęć rewalidacyjnych, kontrolowaniu, ocenianiu wychowanków, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowaniu współpracy ze specjalistami w szkole oraz rodzicami.
Pełnienie roli nauczyciela (pedagoga) w zakresie: planowania i realizowania zajęć edukacyjnych (lekcji w szkole, zajęć w przedszkolu) oraz zajęć rewalidacyjnych z uwzględnieniem zasady indywidualizacji pod kątem możliwości psychofizycznych dzieci (uczniów) z niepełnosprawnością, nauki systemu Braille`a, języka migowego, wykorzystania różnych metod, w tym metod alternatywnych i wspomagających, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii, organizacji na zajęciach pracy grupowej, diagnozowania wiedzy i umiejętności dzieci, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami dzieci (uczniów).
Analiza i interpretacja sytuacji pedagogicznych poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnych kompetencji, ocenę przebiegu prowadzonych zajęć, konsultacje z opiekunem praktyki, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
Praktyka
Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, dydaktycznej, terapeutycznej i rewalidacyjnej z którymi zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Praktyki
Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianej w programie studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest ocena z praktyki.
Najnowsza literatura przedmiotu, z którą student zapoznał się na zajęciach dydaktycznych. |
Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły”, „Rewalidacja” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć. |
Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły”, „Rewalidacja” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć
Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej Wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.
Praktyka ma charakter ciągły i jest realizowana na początku V semestru.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 09-05-2017 18:52)