SylabUZ

Generate PDF for this page

Prawne aspekty edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - course description

General information
Course name Prawne aspekty edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Course ID 05.6-WP-PSpP-PWPAP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Agnieszka Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z przepisami prawa oświatowego, które regulują organizację edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Prerequisites

Wiedza z subdyscyplin pedagogiki specjalnej dotycząca swoistych właściwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Scope

Wykłady

1) Kategoria uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2)  Międzynarodowe dokumenty wyznaczające politykę państwa wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3) Akty prawne regulujące organizację edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie z niepełnosprawnością, w systemie integracyjnymi i włączającym. 4) Zasady organizacji i planowania kształcenia uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym w świetle przepisów prawnych. 5) Zasady organizacji i planowania zajęć terapeutycznych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznym w stosunku do dziecka lub ucznia z trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnego, niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego niedostosowaniem społecznym  w świetle przypisów prawnych. 6) Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole. 

Teaching methods

Wykłady

wykład, pokaz, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin pisemny z problematyki wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-59%); dostateczny (60-67%), dostateczny plus (68-75%); dobry (76-83%); dobry plus (84-91%); bardzo dobry (91-100%).

Recommended reading

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. Warszawa 2010.
  3. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Warszawa 2010.
  4. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe: cz. 1 i 2. Warszawa 2010.
  5. Ustawa Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,  Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.
  6. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania
    i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2013 r. Poz. 532.
  7. Rozporządzeniem MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostoswanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2015 r. Poz. 1113.
  8. Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013. 

Further reading

  1. Deklaracja z Salamanki oraz Wytyczne dla działania w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych przyjęte przez Światową Konferencję dotyczącą Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych: Dostęp i Jakość, UNESCO, Salamanka, Hiszpania, 7-10 czerwca 1994.
  2. Garstka T., Wybrane problemy dotyczące pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2011 (e-book).
  3. Głodkowska J., Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, cz. 1. Warszawa 2010.
  4. Wiszejko-Wierzbicka D., Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2012, nr 4
  5. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, 2012.
  6. Konwencja o prawach dziecka,  1991.
  7. Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r, Poz. 843.

Notes


Modified by dr Agnieszka Nowicka (last modification: 04-05-2017 12:48)