Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile
academic
Level of studies
First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester
winter term 2017/2018
Course information
Semester
5
ECTS credits to win
2
Course type
optional
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
dr Agnieszka Nowicka
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
15
1
9
0,6
Exam
Aim of the course
Zapoznanie studentów z przepisami prawa oświatowego, które regulują organizację edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prerequisites
Wiedza z subdyscyplin pedagogiki specjalnej dotycząca swoistych właściwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Scope
Wykłady
1) Kategoria uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2) Międzynarodowe dokumenty wyznaczające politykę państwa wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3) Akty prawne regulujące organizację edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie z niepełnosprawnością, w systemie integracyjnymi i włączającym. 4) Zasady organizacji i planowania kształcenia uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym w świetle przepisów prawnych. 5) Zasady organizacji i planowania zajęć terapeutycznych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznym w stosunku do dziecka lub ucznia z trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnego, niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego niedostosowaniem społecznym w świetle przypisów prawnych. 6) Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole.
Teaching methods
Wykłady
wykład, pokaz, dyskusja.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady
Egzamin pisemny z problematyki wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-59%); dostateczny (60-67%), dostateczny plus (68-75%); dobry (76-83%); dobry plus (84-91%); bardzo dobry (91-100%).
Recommended reading
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. Warszawa 2010.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Warszawa 2010.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe: cz. 1 i 2. Warszawa 2010.
Ustawa Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2013 r. Poz. 532.
Rozporządzeniem MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostoswanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2015 r. Poz. 1113.
Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013.
Further reading
Deklaracja z Salamanki oraz Wytyczne dla działania w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych przyjęte przez Światową Konferencję dotyczącą Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych: Dostęp i Jakość, UNESCO, Salamanka, Hiszpania, 7-10 czerwca 1994.
Garstka T., Wybrane problemy dotyczące pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2011 (e-book).
Głodkowska J., Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, cz. 1. Warszawa 2010.
Wiszejko-Wierzbicka D., Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2012, nr 4
Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, 2012.
Konwencja o prawach dziecka, 1991.
Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r, Poz. 843.
Notes
Modified by dr Agnieszka Nowicka (last modification: 04-05-2017 12:48)