SylabUZ

Generate PDF for this page

Technologie w edukacji specjalnej - course description

General information
Course name Technologie w edukacji specjalnej
Course ID 05.6-WP-PSpP-PWTES
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu możliwości zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji i rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Nabycie umiejętności posługiwania się i stosowania wybranych rozwiązań sprzętowych i programowych w pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Uwrażliwienie na niezbędność inkluzji osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie informacyjnym /cyfrowym

Prerequisites

Opanowanie w podstawowym zakresie obsługi komputera i urządzeń peryferyjnych, sprawne wykorzystywanie Internetu.

Scope

Laboratoria

1) Zastosowanie TIK w edukacji uczniów z niepełnosprawnością sensoryczną (wzroku, słuchu). 2) Zastosowanie TIK w edukacji uczniów z niepełnosprawnością ruchu. 3) Zastosowanie TIK w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Zastosowanie TIK w edukacji uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 5) Zastosowanie TIK w edukacji uczniów z zaburzeniami rozwoju i realizacji mowy. 6) Internet dostępny dla osób z niepełnosprawnością – zasady WCAG.

Teaching methods

Laboratoria

Zajęcia warsztatowe, praca z książką.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratoria

Ocena z laboratoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, kolokwium, prac kontrolnych

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową jest ocena z laboratoriów.

Recommended reading

  1. Komputer w kształceniu specjalnym, red. J. Łaszczyk, Warszawa 1998.
  2. Komputer w pedagogice specjalnej, red. B. Siemieniecki, Toruń 2005.
  3. Walter N., Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań 2007.
  4. Ślusarczyk C., WCAG 2.0 jako podstawa uniwersalnego projektowania stron internetowych, Warszawa 2014.. 
  5. Zielińska J., Komputer w rozwoju sprawności komunikacyjnej dzieci niesłyszących, Toruń 2005.

Further reading

  1. Barczak S., Florek J., Jakubowski S., Sydoruk T., Zdalna edukacja: potrzeby, szanse i zagrożenia, Warszawa 2006.
  2. Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.
  3. Czerwińska M.,  Od Braille'a do DAISY – o czytaniu i czytelnictwie osób z niepełnosprawnością wzroku, [w:] Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, red. A. Żbikowska-Migoń, Wrocław 2011, s. 175-188.
  4. Jakubowski S., Serafin R., Szczepankowski B., Urządzenia techniczne dla osób  niepełnosprawnych, Warszawa 1993.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 03-06-2017 13:08)