SylabUZ

Generate PDF for this page

Social prevention - course description

General information
Course name Social prevention
Course ID 05.6-WP-PSpP-PWPSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą. Pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku lokalnym, pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych, szczególnie w odniesieniu do dzieci i młodzieży.

Prerequisites

wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki resocjalizacyjnej i niedostosowania społecznego

Scope

  • Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży.
  • Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych.
  • Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
  • Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych,
  • Profilaktyka w środowisku otwartym w Polsce i za granicą.
  • Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych.
  1. Ogólne informacje o profilaktyce społecznej (kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć;
  2. Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki);
  3. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Profilaktyka w działalności szkoły.
  4. Programy i działania profilaktyczne.
  5. Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji.
  6. Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży;
  7. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne (przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych);
  8. Rola diagnozy w projektowaniu programów i realizacji działań profilaktycznych, Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami
  9. Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.

Teaching methods

Zajęcia warsztatowe, praca z książką.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratoria

Ocena z laboratoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, kolokwium, prac kontrolnych

 

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową jest ocena z laboratoriów

Recommended reading

  1. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne. [w:] B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
  2. Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006.
  3. Gaś Z. B., Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów. Warszawa 1999.
  4. Ostaszewski K., Koncepcja wczesnej profilaktyki uzależnień. „Remedium” nr 1-2, 1993
  5. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2000.
  6. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002
  7. Wojcieszek  K., Wygrać Zycie. Szkolny program profilaktyki, Kraków 2002

Further reading

  1. Arendarska A., Wojcieszek K., Przygotowanie do profilaktyki domowej. Warszawa 1996.
  2. Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole. „Narkomania” 2007, nr 1
  3. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa 2003.
  4. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Warszawa 1995.
  5. Społeczność lokalna i społeczeństwo obywatelskie. [w:] Słownik Społeczny. Kraków 2004.
  6. Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne. [w:] B. Urban, M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
  7. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2000.
  8. Wojcieszek K., Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy profilaktyki. Kraków 2005.
  9. Wojcieszek K., Szymańska J., Standardy jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych realizowanych w szkołach i placówkach oświatowych, www.cmppp.edu.pl/profilaktyka
  10. Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Toruń 1998.

Notes


Modified by dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ (last modification: 10-05-2017 14:51)