Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile
academic
Level of studies
First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester
winter term 2017/2018
Course information
Semester
5
ECTS credits to win
2
Course type
optional
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Laboratory
30
2
18
1,2
Credit with grade
Aim of the course
Student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą. Pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku lokalnym, pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych, szczególnie w odniesieniu do dzieci i młodzieży.
Prerequisites
wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki resocjalizacyjnej i niedostosowania społecznego
Scope
Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży.
Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych,
Profilaktyka w środowisku otwartym w Polsce i za granicą.
Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych.
Ogólne informacje o profilaktyce społecznej (kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć;
Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki);
Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Profilaktyka w działalności szkoły.
Programy i działania profilaktyczne.
Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji.
Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży;
Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne (przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych);
Rola diagnozy w projektowaniu programów i realizacji działań profilaktycznych, Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami
Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
Teaching methods
Zajęcia warsztatowe, praca z książką.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Laboratoria
Ocena z laboratoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, kolokwium, prac kontrolnych
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową jest ocena z laboratoriów
Recommended reading
Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne. [w:] B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006.
Gaś Z. B., Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów. Warszawa 1999.
Ostaszewski K., Koncepcja wczesnej profilaktyki uzależnień. „Remedium” nr 1-2, 1993
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2000.
Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002
Wojcieszek K., Wygrać Zycie. Szkolny program profilaktyki, Kraków 2002
Further reading
Arendarska A., Wojcieszek K., Przygotowanie do profilaktyki domowej. Warszawa 1996.
Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole. „Narkomania” 2007, nr 1
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa 2003.
Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Warszawa 1995.
Społeczność lokalna i społeczeństwo obywatelskie. [w:] Słownik Społeczny. Kraków 2004.
Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne. [w:] B. Urban, M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2000.
Wojcieszek K., Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy profilaktyki. Kraków 2005.
Wojcieszek K., Szymańska J., Standardy jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych realizowanych w szkołach i placówkach oświatowych, www.cmppp.edu.pl/profilaktyka
Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Toruń 1998.
Notes
Modified by dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ (last modification: 10-05-2017 14:51)