SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka pedagogiczna III - Terapia pedagogiczna - course description

General information
Course name Praktyka pedagogiczna III - Terapia pedagogiczna
Course ID 05.1-WP-PSpP-PRAP3
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 70 4,67 70 4,67 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie organizacji szkół, w których prowadzone są zajęcia specjalistyczne terapii pedagogicznej dla uczniów z zaburzeniami w rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie prowadzonej przez nauczyciela terapii pedagogicznej dokumentacji oraz jego warsztatu pracy. Opanowanie umiejętności projektowania i realizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów. Uwrażliwienie studentów na konieczność indywidualizacji oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych, współpracy z  innymi nauczycielami i wychowawcami, etycznego zachowania się w stosunku do wychowanków oraz ich rodziców.

Prerequisites

Scope

Praktyka

Poznanie zasad BHP. Sposób funkcjonowania szkoły, gdzie edukacją są objęci uczniowie z zburzeniami rozwoju psychoruchowego i ze  specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie obowiązującej dokumentacji dotyczącej działalności szkoły, organizacji kształcenia uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

Obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki w toku działań diagnostycznych oraz prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (dobór metod, form, aranżacja przestrzeni i jej wyposażenie), sposobów oceniania wychowanków, indywidualizacji oddziaływań o charakterze terapeutycznym, komunikowania społecznego i interpersonalnego z uczniami.

Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowaniu współpracy z nauczycielami i wychowawcami w szkole oraz rodzicami. 

Pełnienie roli nauczyciela terapii pedagogicznej w zakresie: planowania i realizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, a także podejmowania działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym, uwzględniania zasady indywidualizacji pod kątem możliwości psychofizycznych uczniów, wykorzystania różnych metod, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii, diagnozowania wiedzy i umiejętności uczniów, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów. 

Analiza i interpretacja sytuacji pedagogicznych poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnych kompetencji, ocenę przebiegu prowadzonych zajęć, konsultacje z opiekunem praktyki, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.

Teaching methods

Praktyka

Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, dydaktycznej, terapeutycznej, z którymi zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Praktyki

Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianej regulaminem studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z praktyki.

Recommended reading

Najnowsza literatura przedmiotu, z którą student zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.

Further reading

Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły”, „Rewalidacja” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć.

Notes

Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej Wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.

Praktyka ma charakter ciągły i jest realizowana przez studenta na początku VI semestru w wybranej szkole, w której edukacją są objęci uczniowie z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.


Modified by dr Aneta Rudzińska-Rogoża (last modification: 07-05-2017 18:57)