SylabUZ

Generate PDF for this page

Metoda ośrodków pracy - course description

General information
Course name Metoda ośrodków pracy
Course ID 05.6-WP-PSpP-PWMOP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z założeniami, celami i specyfiką metody ośrodków pracy. Kształtowanie u studentów umiejętności przygotowywania konspektów i realizacji zajęć dydaktyczno-rewalidacyjnych z wykorzystaniem metody ośrodków pracy.

Prerequisites

Wiedza z subdyscyplin pedagogiki specjalnej dotycząca swoistych właściwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Scope

Konwersatoria

1) Geneza, cele i założenia metody ośrodków pracy. 2) Etapy dziennego ośrodka pracy (zajęcia wstępne; praca poznawcza – obserwacja, kojarzenie; ekspresja i zajęcia końcowe). 3) Planowanie, przygotowanie i zasady realizacji zajęć dydaktyczno-rewalidacyjnych metodą ośrodków pracy. 4)  Zastosowanie metody w diagnozie i terapii dzieci i młodzieży. 5) Efektywność metody. 6) Analiza przygotowywanych przez studentów konspektów i omawianie realizowanych przez nich zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem  metody ośrodków pracy.

Teaching methods

Konwersatoria

Pokaz, dyskusja, warsztaty.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Średnia ocen z: 1) Opracowania konspektu zajęć terapeutyczno-rewalidacyjnych z wykorzystaniem metody ośrodków pracy. Kryteria oceny konspektu od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną, b) odpowiedni dobór ćwiczeń, zadań do rodzaju specjalnych potrzeb edukacyjnych ich uczestników, c) atrakcyjność zajęć, d) środki edukacyjne; 2) Realizację zaprojektowanych zajęć warsztatowych. Kryteria oceny zajęć od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną, b) komunikatywność przekazu zadań, c) atrakcyjność zajęć, d) umiejętność zdyscyplinowania uczestników; e) umiejętność dokonania samooceny przeprowadzonych zajęć pod kątem ich walorów i mankamentów.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Dziedzic S., Rewalidacja upośledzonych umysłowo, [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1980.
  2. Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, Warszawa 1964.
  3. Kirejczyk K., Metoda Decroly'ego, metoda ośrodków zainteresowań a metoda ośrodków pracy, [w:] Upośledzenie umysłowe – pedagogika, red. K. Kirejczyk, Warszawa 1981.

Further reading

  1. Elementy metodyki nauczania dzieci klas I-III szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, red. O. Likszo, Zielona Góra 1996.
  2. Kosińska A., Polak A., Żiżka D., Uczę metodą ośrodków pracy: materiały pomocnicze dla nauczycieli, Warszawa 1999.
  3. Kosterska I., Materiały metodyczne do nauczania w klasach I-III szkoły specjalnej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: metoda ośrodków pracy, Katowice 1995.
  4. Tkaczyk G., Podobieństwa i różnice między metodą ośrodków zainteresowań a metodą ośrodków pracy, [w:] Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania i wychowania upośledzonych umysłowo, red. G. Tkaczyk, Lublin 1997.

Notes


Modified by dr Agnieszka Nowicka (last modification: 04-05-2017 12:46)