SylabUZ

Generate PDF for this page

System Braillle'a II - course description

General information
Course name System Braillle'a II
Course ID 05.6-WP-PSpP-F2SB2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Doskonalenie umiejętności posługiwania się systemem wypukłego pisma punktowego dla niewidomych – system Braille’a: pisanie i czytanie tekstów, notacja matematyczna. Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania systemu Braille’a jako narzędzia komunikacji, informacji, sposobu dostępu do literatury. Ukształtowanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technikami brajlowskimi. Ukształtowanie umiejętności przygotowywania książek dotykowych dla dzieci niewidomych i innych materiałów alternatywnych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza tyflopedagogiczna. Opanowanie systemu Braille’a w podstawowym zakresie. Znajomość znaków brajlowskich w wersji pisanej i czytanej.

Scope

Konwersatoria

1) Doskonalenie umiejętności pisania i czytania. Pisanie własnych danych osobowych. Pisanie na maszynie brajlowskiej. Czytanie tekstu z podwójną interlinią. Wydawnictwa w systemie L. Braille’a. 2) Doskonalenie umiejętności pisania i czytania. Pisanie pod dyktando. Czytanie tekstu w zapisie zwartym. 3) Doskonalenie umiejętności pisania i czytania. Prowadzenie korespondencji. 4) Pisanie i czytanie cyfr i działań matematycznych. 5) Polskie ortograficzne skróty brajlowskie. 6) Tyflografika. 7) System pisma Braille’a a tyfloinformatyka. 8) Edytorstwo brajlowskiej książeczki dla dzieci.

Teaching methods

Konwersatoria

pokaz, warsztaty (praktyczna nauka systemu), praca z książką, film dydaktyczny, praca w grupach

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Średnia ocen z indywidualnych i zespołowych prac kontrolnych oraz kolokwium.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Recommended reading

  1. Brajlowska notacja matematyczna, fizyczna, chemiczna, Kraków–Laski–Łódź 2011.
  2. Czerwińska M., Książka niewidomego, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. II, red. T. Pilch, Warszawa 2003.
  3. Jak przygotować niewidome dziecko do nauki Brajla? Przewodnik dla rodziców i nauczycieli, red. M. Paplińska, Warszawa 2012.
  4. Walter N., Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań 2007.
  5. Więckowska E., Nauczanie niewidomych dzieci rysunku: przewodnik dla nauczyciela, Laski 2008.

Further reading

  1. Józefowicz T., Saloni Z., System polskich ortograficznych skrótów brajlowskich: omówienie systemu i jego historia, „Zeszyty Tyflologiczne” 1991, nr 8.
  2. Niewidomi w świecie książek i bibliotek: wybrane zagadnienia, red. M. Czerwińska, T. Dederko, Kielce 2008.
  3. Rehabilitacja oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, red. J. Pilecki, M. Kozłowski, Kraków 1999.
  4. Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do wersji brajlowskiej, red. P. Wdówik, Warszawa 2011.

Notes


Modified by dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (last modification: 27-04-2017 19:29)