SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary concepts of philosophy and ethics - course description

General information
Course name Contemporary concepts of philosophy and ethics
Course ID 08.1-WP-PEDD-WKF-W_pNadGen8KEVK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Events and cultural management - theatre profile
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Paweł Walczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi współczesnymi kierunkami i koncepcjami filozoficznymi oraz podstawowymi doktrynami etycznymi XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu idei filozoficznych na kształt i rozwój współczesnych nurtów w pedagogice.

Prerequisites

Brak

Scope

Marksizm i neomarksizm; Pozytywizm i neopozytywizm; szkoła lwowsko-warszawska i postulat filozofii naukowej, koncepcja etyki niezależnej T. Kotarbińskiego, Egzystencjalizm; Fenomenologia i materialna etyka wartości; Współczesne odmiany utylitaryzmu; Personalizm; Filozofia dialogu. Wybrane nurty współczesnej filozofii wychowania: filozoficzne podstawy aksjocentryzmu i paidocentryzmu; Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna; Pedagogika emancypacyjna; Pedagogika przezwyciężania obcości; Pedagogika agatologiczna.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego, wykorzystanie prezentacji multimedialnej

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie na podstawie testu z progami punktowymi. Test z różnymi typami zadań: pytania testowe wolnego wyboru, zadania tekstowe (analiza fragmentów), pytania otwarte. Zaliczenie otrzymuje student, który uzyska 60% punktów. Test sprawdza wiedzę z zakresu treści realizowanych na wykładzie.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z wykładów.

Recommended reading

  1. Dudek J., Etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego, Wyd. WSP, Zielona Góra 1997;

  2. Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.
  3. Gerald L. Gutek, Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007.
  4. Kuderowicz Z., red., Filozofia XX wieku, T. I-II, Warszawa 2002.
  5. Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła).
  6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2004.
  7. Tischner J., red., Filozofia współczesna, Kraków 1989.
  8. Skoczyński J., Woleński J., Historia filozofii polskiej, Wyd. WAM 2010;

  9. Woleński J., Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska, PWN, Warszawa 1985;

Further reading

  1. Bourke V., Historia etyki, Toruń 1994.
  2. Etyka: zarys, Kraków 1992.
  3. Filek J., Filozofia odpowiedzialności XX wieku: teksty źródłowe, Kraków 2004.
  4. Filozofia: podstawowe pytania, red. E. Marten i M. Schnädelbach, Warszawa 1995.
  5. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.
  6. Jan A., Kłoczowski, Filozofia dialogu, Poznań 2005.
  7. Przewodnik po etyce, red. P. Singera, Warszawa 1998.
  8. Stevenson L., Haberman D.L., Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001.
  9. Walczak P., Wychowanie jako spotkanie: Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Kraków 2007.

Notes


Modified by dr Paweł Walczak (last modification: 19-06-2017 12:01)