SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne koncepcje filozofii i etyki |
Kod przedmiotu | 08.1-WP-PEDD-WKF-W_pNadGen8KEVK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi współczesnymi kierunkami i koncepcjami filozoficznymi oraz podstawowymi doktrynami etycznymi XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu idei filozoficznych na kształt i rozwój współczesnych nurtów w pedagogice.
Brak
Marksizm i neomarksizm; Pozytywizm i neopozytywizm; szkoła lwowsko-warszawska i postulat filozofii naukowej, koncepcja etyki niezależnej T. Kotarbińskiego, Egzystencjalizm; Fenomenologia i materialna etyka wartości; Współczesne odmiany utylitaryzmu; Personalizm; Filozofia dialogu. Wybrane nurty współczesnej filozofii wychowania: filozoficzne podstawy aksjocentryzmu i paidocentryzmu; Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna; Pedagogika emancypacyjna; Pedagogika przezwyciężania obcości; Pedagogika agatologiczna.
Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego, wykorzystanie prezentacji multimedialnej
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Zaliczenie na podstawie testu z progami punktowymi. Test z różnymi typami zadań: pytania testowe wolnego wyboru, zadania tekstowe (analiza fragmentów), pytania otwarte. Zaliczenie otrzymuje student, który uzyska 60% punktów. Test sprawdza wiedzę z zakresu treści realizowanych na wykładzie.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z wykładów.
Dudek J., Etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego, Wyd. WSP, Zielona Góra 1997;
Skoczyński J., Woleński J., Historia filozofii polskiej, Wyd. WAM 2010;
Woleński J., Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska, PWN, Warszawa 1985;
Zmodyfikowane przez dr Paweł Walczak (ostatnia modyfikacja: 19-06-2017 12:01)