SylabUZ

Generate PDF for this page

Teatr 2 - Metodyka pracy z grupą teatralną z realizacją etiud - course description

General information
Course name Teatr 2 - Metodyka pracy z grupą teatralną z realizacją etiud
Course ID 03.3-WP-PEDD-MPGT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Events and cultural management - theatre profile
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Nabycie kompetencji w zakresie: inicjowania, budowania, integrowania, animowania i prowadzenia grupy teatralnej, umacniania i rozwijania więzi międzyludzkich w grupie, współdziałania w zespole teatralnym, prowadzenia warsztatów twórczych oraz samodzielnego przygotowywania i animowania wraz z grupą małej formy artystycznej (etiudy) prezentowanej przed szerszą publicznością.

Prerequisites

Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne zdobyte w ramach przedmiotu: Wprowadzenie do wiedzy i praktyki teatralnej.

Scope

Etap I. Zawiązywanie grupy teatralnej – wzajemne poznawanie się, budowanie zaufania, integracji i poczucia bezpieczeństwa w grupie. Komunikacja w grupie i komunikacja interpersonalna – kształtowanie umiejętności nawiązywania tzw. pierwszego kontaktu, przełamywania barier, aktywnego słuchania, swobodnego wyrażania własnych myśli, emocji i poglądów, otwartości wobec odmienności innych ludzi, prowadzenia rozmów i dyskursów, negocjowania i ustalania stanowisk, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w grupie – ćwiczenia integracyjno-komunikacyjne i relaksacyjne. Etap II. „Stawanie się wspólnotą” – budowanie poczucia więzi z grupą teatralną, odpowiedzialności za wspólne zadania, kształtowanie tożsamości, odrębności i specyfiki grupy teatralnej; analiza zachowań, działań i procesów zachodzących w grupie – ćwiczenia doskonalące umiejętność współdziałania w grupie teatralnej. Inicjowanie, inspirowanie, kreowanie, animowanie, projektowanie i organizowanie sytuacji, zadań oraz działań twórczych – ćwiczenia pobudzające i stymulujące wyobraźnię twórczą, wyzwalające ekspresję artystyczną, uruchamiające indywidualne i grupowe działania twórcze. Etap III. Przygotowanie do zespołowej realizacji etiudy artystycznej – ćwiczenia wprowadzające w podstawowe zagadnienia sceniczne, budowanie kompozycji przestrzennej, światło i rytm na scenie, praca ze słowem, animacja przedmiotu, elementarny warsztat aktorski (ćwiczenia głosowe, dykcyjne, ruchowe, ćwiczenia na koncentrację), improwizacja artystyczna, budowanie etiudy z wykorzystaniem poszczególnych scenicznych środków wyrazu. Kształtowanie umiejętności animowania i koordynowania pracy w teatralnej grupie twórczej między innymi poprzez stworzenie przez każdego studenta własnego zespołu i zrealizowanie wraz z nim samodzielnej etiudy artystycznej prezentowanej przed szerszą publicznością.

 

Teaching methods

Metody ekspresyjne, warsztatowe ćwiczenia teatralne, gry i zabawy parateatralne, drama, rozmowa, dyskusja, praca w grupach, inscenizacja, giełda pomysłów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratoria

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych oraz uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji końcowej etiudy artystycznej, przygotowanej wspólnie z własną grupą teatralną i zaprezentowanej publicznie. Ocena z laboratorium stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń/zadań praktycznych i końcowej prezentacji etiudy teatralnej.

Ocena końcowa

Ocena ostateczna przedmiotu – ocena z laboratoriów.

Recommended reading

1.      Adamczyk P., Gra w teatr: jak prowadzić dziecięce i młodzieżowe zespoły teatralne, Kraków  2005.

2.      Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, red. M. Jachimska, Wrocław 1994.

3.       Tyszka J., Zestaw ćwiczeń aktorskich (maszynopis udostępniany studentom).

4.      Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.

5.       Wąsiel B., Elementarny Trening Aktora – dziennik zajęć warsztatowych, Wąbrzeźno  1992 (maszynopis udostępniany studentom).

Further reading

1.  Hartley P, Komunikacja w grupie, Poznań 2000.

2. Pankowska K., Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa 2000.

3. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości: idee, aplikacje, ady na twórczą drogę, Kraków 2005.

4. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997.

5. Wójcik E, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Kraków 2004.

Notes

Zajęcia realizowane w sali teatralnej z oświetleniem scenicznym.


Modified by dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (last modification: 28-05-2017 21:39)