SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teatr 2 - Metodyka pracy z grupą teatralną z realizacją etiud |
Kod przedmiotu | 03.3-WP-PEDD-MPGT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie kompetencji w zakresie: inicjowania, budowania, integrowania, animowania i prowadzenia grupy teatralnej, umacniania i rozwijania więzi międzyludzkich w grupie, współdziałania w zespole teatralnym, prowadzenia warsztatów twórczych oraz samodzielnego przygotowywania i animowania wraz z grupą małej formy artystycznej (etiudy) prezentowanej przed szerszą publicznością.
Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne zdobyte w ramach przedmiotu: Wprowadzenie do wiedzy i praktyki teatralnej.
Etap I. Zawiązywanie grupy teatralnej – wzajemne poznawanie się, budowanie zaufania, integracji i poczucia bezpieczeństwa w grupie. Komunikacja w grupie i komunikacja interpersonalna – kształtowanie umiejętności nawiązywania tzw. pierwszego kontaktu, przełamywania barier, aktywnego słuchania, swobodnego wyrażania własnych myśli, emocji i poglądów, otwartości wobec odmienności innych ludzi, prowadzenia rozmów i dyskursów, negocjowania i ustalania stanowisk, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w grupie – ćwiczenia integracyjno-komunikacyjne i relaksacyjne. Etap II. „Stawanie się wspólnotą” – budowanie poczucia więzi z grupą teatralną, odpowiedzialności za wspólne zadania, kształtowanie tożsamości, odrębności i specyfiki grupy teatralnej; analiza zachowań, działań i procesów zachodzących w grupie – ćwiczenia doskonalące umiejętność współdziałania w grupie teatralnej. Inicjowanie, inspirowanie, kreowanie, animowanie, projektowanie i organizowanie sytuacji, zadań oraz działań twórczych – ćwiczenia pobudzające i stymulujące wyobraźnię twórczą, wyzwalające ekspresję artystyczną, uruchamiające indywidualne i grupowe działania twórcze. Etap III. Przygotowanie do zespołowej realizacji etiudy artystycznej – ćwiczenia wprowadzające w podstawowe zagadnienia sceniczne, budowanie kompozycji przestrzennej, światło i rytm na scenie, praca ze słowem, animacja przedmiotu, elementarny warsztat aktorski (ćwiczenia głosowe, dykcyjne, ruchowe, ćwiczenia na koncentrację), improwizacja artystyczna, budowanie etiudy z wykorzystaniem poszczególnych scenicznych środków wyrazu. Kształtowanie umiejętności animowania i koordynowania pracy w teatralnej grupie twórczej między innymi poprzez stworzenie przez każdego studenta własnego zespołu i zrealizowanie wraz z nim samodzielnej etiudy artystycznej prezentowanej przed szerszą publicznością.
Metody ekspresyjne, warsztatowe ćwiczenia teatralne, gry i zabawy parateatralne, drama, rozmowa, dyskusja, praca w grupach, inscenizacja, giełda pomysłów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych oraz uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji końcowej etiudy artystycznej, przygotowanej wspólnie z własną grupą teatralną i zaprezentowanej publicznie. Ocena z laboratorium stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń/zadań praktycznych i końcowej prezentacji etiudy teatralnej.
Ocena końcowa
Ocena ostateczna przedmiotu – ocena z laboratoriów.
1. Adamczyk P., Gra w teatr: jak prowadzić dziecięce i młodzieżowe zespoły teatralne, Kraków 2005.
2. Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, red. M. Jachimska, Wrocław 1994.
3. Tyszka J., Zestaw ćwiczeń aktorskich (maszynopis udostępniany studentom).
4. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
5. Wąsiel B., Elementarny Trening Aktora – dziennik zajęć warsztatowych, Wąbrzeźno 1992 (maszynopis udostępniany studentom).
1. Hartley P, Komunikacja w grupie, Poznań 2000.
2. Pankowska K., Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa 2000.
3. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości: idee, aplikacje, ady na twórczą drogę, Kraków 2005.
4. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997.
5. Wójcik E, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Kraków 2004.
Zajęcia realizowane w sali teatralnej z oświetleniem scenicznym.
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-05-2017 21:39)