SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka rozwijania sprawności językowych - course description

General information
Course name Metodyka rozwijania sprawności językowych
Course ID 05.1-WP-PMiPD-MRSJ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Maria Montessori method and Dalton Plan
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Anetta Soroka-Fedorczuk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z celami, treściami, zasadami i metodami pracy dydaktycznej  w zakresie edukacji językowej dziecka według założeń pedagogiki Marii Montessori.

Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć w zakresie edukacji językowej  dziecka według założeń pedagogiki Marii Montessori.

Kształtowanie umiejętności doboru i wykorzystania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w edukacji językowej dziecka.

Kształtowanie kompetencji do krytycznej oceny praktyki pedagogicznej w zakresie edukacji językowej dziecka.

Prerequisites

Wiedza o celach, metodach, zasadach i formach organizacyjnych kształcenia dziecka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

 

Scope

1.Cele kształcenia językowego w przedszkolu i klasach początkowych.

2.Treści edukacji językowej dzieci w przedszkolu i klasach I-III.

3.Metody kształcenia językowego dzieci w systemie M. Montessori.

4.Zasady kształcenia językowego dzieci w systemie M. Montessori.

5.Czytanie i opowiadanie dziecku jako formy kształcenia językowego.

6.Drama i inscenizacja jako forma twórczej pracy nad rozwojem sprawności językowych dziecka.

7. Sposoby diagnozowania kompetencji językowych dziecka.

8. Krytyczna ocena sprawności językowej dzieci w przedszkolu i klasach I-III.

7. Ilustracja jako materiał stymulujący aktywność językową dziecka.

8. Warunki kompetencji językowej dziecka. 

Teaching methods

Dyskusja, metoda projektów, nauczanie czynnościowe z materiałem Montessori, zajęcia praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, praca  pisemna kontrolna w oparciu o zrealizowane treści, wykonanie projektów zajęć.

Recommended reading

  1. Sabina Guz „Metoda Montessori w przedszkolu i w szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci”.  Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2006.
  2. Maria Montessori „Domy dziecięce”. Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”, Warszawa 2005.
  3. Horst Klaus Berg „Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi”. Wydawnictwo Jedność, Kielce 2007.
  4. Sabina Guz, Psychopedagogiczne podstawy edukacji w systemie Montessori, W: Kształcenie wczesnoszkolne na przełomie tysiącleci, pod red. W. Puśleckiego, Warszawa 2000.
  5. Dorota Zdybel, Obraz szkoły Montessori w świetle badań amerykańskich, W: Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, pod red. J. Piekarskiego, B. Śliwerskiego, Kraków 2000.

 

Further reading

1.Małgorzata Miksza „Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka”. Wydawnictwo Impuls, 2009.

2. Janusz Korczak „Jak kochać dziecko”. Wydawnictwo: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2004.

 

 

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:25)