SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka rozwijania sprawności językowych |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-MRSJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z celami, treściami, zasadami i metodami pracy dydaktycznej w zakresie edukacji językowej dziecka według założeń pedagogiki Marii Montessori.
Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć w zakresie edukacji językowej dziecka według założeń pedagogiki Marii Montessori.
Kształtowanie umiejętności doboru i wykorzystania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w edukacji językowej dziecka.
Kształtowanie kompetencji do krytycznej oceny praktyki pedagogicznej w zakresie edukacji językowej dziecka.
Wiedza o celach, metodach, zasadach i formach organizacyjnych kształcenia dziecka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
1.Cele kształcenia językowego w przedszkolu i klasach początkowych.
2.Treści edukacji językowej dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
3.Metody kształcenia językowego dzieci w systemie M. Montessori.
4.Zasady kształcenia językowego dzieci w systemie M. Montessori.
5.Czytanie i opowiadanie dziecku jako formy kształcenia językowego.
6.Drama i inscenizacja jako forma twórczej pracy nad rozwojem sprawności językowych dziecka.
7. Sposoby diagnozowania kompetencji językowych dziecka.
8. Krytyczna ocena sprawności językowej dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
7. Ilustracja jako materiał stymulujący aktywność językową dziecka.
8. Warunki kompetencji językowej dziecka.
Dyskusja, metoda projektów, nauczanie czynnościowe z materiałem Montessori, zajęcia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, praca pisemna kontrolna w oparciu o zrealizowane treści, wykonanie projektów zajęć.
1.Małgorzata Miksza „Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka”. Wydawnictwo Impuls, 2009.
2. Janusz Korczak „Jak kochać dziecko”. Wydawnictwo: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2004.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2017 10:25)