SylabUZ

Generate PDF for this page

Plan Daltoński w szkole podstawowej - course description

General information
Course name Plan Daltoński w szkole podstawowej
Course ID 05.1-WP-PMiPD-PDwSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Maria Montessori method and Dalton Plan
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Anetta Soroka-Fedorczuk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z celami, treściami, metodami, zasadami i formami organizacyjnymi stosowanymi w klasach I-III pracujących systemem Planu Daltońskiego oraz kształtowanie umiejętności projektowania sytuacji edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej zgodnie z założeniami Planu Daltońskiego. 

Prerequisites

Znajomość zagadnień z zakresu pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej oraz psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Scope

Wykład:

1.Podstawy filozoficzno-pedagogiczne Planu Daltońskiego.

2.Wizja oświatowo-psychologiczna.

3.Dbałość o jakość edukacji w klasach początkowych a plan Daltoński.

Ćwiczenia:

1.Kolory dnia – projektowanie sytuacji edukacyjnych w szkole.

2.Tablica zadań dodatkowych – projektowanie kart zadań i okazji edukacyjnych w klasach I-III.

3.Plan Daltoński a rytm dnia ucznia klas I-III - projektowanie kart czynności w zależności do pór dnia.

4.Tablica zadań – projektowanie tablicy zadań i zajęć wprowadzających w edukacji wczesnoszkolnej.

5.Planowanie pracy przez uczniów klas I-III – wprowadzanie danej aktywności, efekty korzystania z tablicy zadań, porządkowanie materiałów.

6. Prezentacja własnego portfolio.

Teaching methods

Podające - wykład, praca z książka i innymi źródłami wiedzy, problemowe - dyskusja, mapy myśli, drzewo decyzyjne, analiza SWOT

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład:

Ocena z kolokwium ustnego lub pisemnego (do ustalenia ze studentami).

Ćwiczenia:

Pozytywne oceny z realizacji wszystkich zadań zleconych. Średnia ocen uzyskanych za poszczególne zadania i portfolio.

      Ocenę końcową stanowi średnia ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń. 

Recommended reading

1. Roel Rohner,  Hans Wenke, Wprowadzenie: prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, Pedagogika Planu Daltońskiego,  Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.

2. Jiri Prokop, Plan Daltoński w Brnie, W: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, pod red. B. Śliwerskiego, Kraków 2001.

3. Agata Juljańska, Marta Kwella, Kamila Szymańska, Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie twojej klasy, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.

 

 

Further reading

1.Roel Ronher, Jak dziś wygląda plan daltoński? , „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 3.

2. Roel Rohner, Indywidualizacja drogą do sukcesu każdego dziecka, „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 9.

3.Roel Rohner, Plan daltoński wzorcowym narzędziem dla współczesnej edukacji, Bliżej Przedszkola, 2011 nr 11.

 

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:30)