SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Plan Daltoński w szkole podstawowej |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-PDwSP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z celami, treściami, metodami, zasadami i formami organizacyjnymi stosowanymi w klasach I-III pracujących systemem Planu Daltońskiego oraz kształtowanie umiejętności projektowania sytuacji edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej zgodnie z założeniami Planu Daltońskiego.
Znajomość zagadnień z zakresu pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej oraz psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Wykład:
1.Podstawy filozoficzno-pedagogiczne Planu Daltońskiego.
2.Wizja oświatowo-psychologiczna.
3.Dbałość o jakość edukacji w klasach początkowych a plan Daltoński.
Ćwiczenia:
1.Kolory dnia – projektowanie sytuacji edukacyjnych w szkole.
2.Tablica zadań dodatkowych – projektowanie kart zadań i okazji edukacyjnych w klasach I-III.
3.Plan Daltoński a rytm dnia ucznia klas I-III - projektowanie kart czynności w zależności do pór dnia.
4.Tablica zadań – projektowanie tablicy zadań i zajęć wprowadzających w edukacji wczesnoszkolnej.
5.Planowanie pracy przez uczniów klas I-III – wprowadzanie danej aktywności, efekty korzystania z tablicy zadań, porządkowanie materiałów.
6. Prezentacja własnego portfolio.
Podające - wykład, praca z książka i innymi źródłami wiedzy, problemowe - dyskusja, mapy myśli, drzewo decyzyjne, analiza SWOT
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Ocena z kolokwium ustnego lub pisemnego (do ustalenia ze studentami).
Ćwiczenia:
Pozytywne oceny z realizacji wszystkich zadań zleconych. Średnia ocen uzyskanych za poszczególne zadania i portfolio.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.
1. Roel Rohner, Hans Wenke, Wprowadzenie: prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, Pedagogika Planu Daltońskiego, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
2. Jiri Prokop, Plan Daltoński w Brnie, W: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, pod red. B. Śliwerskiego, Kraków 2001.
3. Agata Juljańska, Marta Kwella, Kamila Szymańska, Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie twojej klasy, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
1.Roel Ronher, Jak dziś wygląda plan daltoński? , „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 3.
2. Roel Rohner, Indywidualizacja drogą do sukcesu każdego dziecka, „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 9.
3.Roel Rohner, Plan daltoński wzorcowym narzędziem dla współczesnej edukacji, Bliżej Przedszkola, 2011 nr 11.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2017 10:30)