SylabUZ

Generate PDF for this page

Teacher development - course description

General information
Course name Teacher development
Course ID 05.9-WP-PSpP-PEDRO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
  • prof. dr hab. Inetta Nowosad
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
  • dr Magdalena Zapotoczna
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Prerequisites

Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.

Scope

Wykłady

1) Geneza myśli pedeutologicznej. 2) Nauczyciel w warunkach zmian społecznych i edukacyjnych. 3) Tożsamość zawodowa nauczycieli. 4) Kompetencje zawodowe nauczyciela. 5) Koncepcje kształcenia nauczycieli. 6) Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli. 7) Problem wypalenia zawodowego. 8) Dylematy w zawodzie nauczyciela.

Teaching methods

Wykłady

Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody  samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie wykładów: warunkiem zaliczenia wykładów est aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/sporządzenie portfolio (50%).

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena z wykładu. 

Recommended reading

  1. Day C., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
  2. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
  3. Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.
  4. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
  5. Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom 2007.
  6. Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
  7. Speck O., Być nauczycielem: trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, Gdańsk 2005.
  8. Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.

Further reading

  1. Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń 1997.
  2. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli: między anomią a autonomią, Gdańsk 2005.
  3. Michalak J. M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczyciela: studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003.
  4. Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Kraków 2008.
  5. Nauczyciel, tożsamość, rozwój, red. M. Szymański, Kraków 2007.
  6. Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, red. D. Ekiert-Oldroyd, Katowice 2003.
  7. Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001.
  8. W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, red. E. Kozioł, E. Kobyłecka, Zielona Góra 2002.
  9. Witkowski L., Edukacja i humanistyka: nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa 2000.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 22-05-2018 20:37)