Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi terapii muzycznej i sposobami pracy muzykoterapeutycznej.
Wymagania wstępne
Podstawy psychologii rozwojowej, pedagogiki.
Zakres tematyczny
Konwersatoria
1) Wprowadzenie do teoretycznych założeń muzykoterapii. 2) Nowe kierunki i badania naukowe w muzykoterapii. 3) Modele, metody i podejście w muzykoterapii. 4) Obszary działań muzykoterapeutycznych. 5) Uwarunkowania warsztatowe muzykoterapeuty. 6) Podstawy literatury muzycznej niezbędnej w pracy terapeutycznej. 7) Specyfika zajęć muzykoterapeutycznych.
Metody kształcenia
Konwersatoria
Metoda podająca, praktyczna, analiza narzędzi diagnostycznych ćwiczenia produkcyjne – przygotowanie projektu z zakresu muzykoterapii.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatoria
Średnia ocen z kolokwium i projektu zajęć muzykoterapeutycznych.
Ocena z przedmiotu
Ocena końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.
Literatura podstawowa
Jarkowska E., Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobowym dziecka z niepełnosprawnością, Tychy 2004.
Jutrzyna E., Niepełnosprawni w świecie muzyki, Warszawa 2007.
Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2001.
Metera A., Muzykoterapia, Leszno 2002.
Stachyra K., red., Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, Lublin 2012.
Nordorff P., Robbims C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, Kraków 2008.
Stachyra K., red., Podstawy muzykoterapii, Lublin 2012.
Szulc W., Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacji, Lublin 2005.
Kataryńczuk-Mania L., red., Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, Zielona Góra 2002.
Kataryńczuk-Mania L., red., Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra - Skarbona 2017
Literatura uzupełniająca
Matuszak L., red., Dźwięk w pedagogice i terapii, Włocławek 2014.
Gąsienica-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003.
Hamel P.M., Przez muzykę do samego siebie, Wrocław 1995.
Konaszkiewicz Z., Dziecko niepełnosprawne i muzyka, Warszawa 1994.
Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej, Wrocław 1992.
Reuger C., Muzyczna apteczka, Warszawa 2000.
Konieczna-Nowak L., Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013
Stadnicka J. Terapii dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.