SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychological problems of professional career and career counselling - course description

General information
Course name Psychological problems of professional career and career counselling
Course ID 14.4-WP-PSChM-PPKRiDZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Maria Żochowska
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom wagi doradztwa zawodowego, jako istotnego elementu wpływającego na poziom aktywności zawodowej ludzi oraz ich stosunek wobec pracy, zawodu i kariery. Elementarne przygotowanie do roli zawodowej doradcy zawodowego w szkołach lub placówkach innego typu.

Prerequisites

Brak

Scope

Definicja kariery zawodowej oraz psychologiczne koncepcje rozwoju kariery. Fazy rozwoju zawodowego w cyklu życia. Adaptacja zawodowa i integracja z zawodem. Psychologiczne koncepcje motywacji do pracy. Znaczenie doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego. Współczesne wyzwania stojące przed doradcą zawodowym. Aktywizacja zawodowa, jako forma przeciwdziałania zjawisku bezrobocia. Psychologiczne konsekwencje trwałego bezrobocia. Formy doradztwa zawodowego: testy zawodoznawcze, metodyka zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. Definiowanie cech przydatności zawodowej. Aspekty procesów decyzyjnych w rekrutacji.

Teaching methods

wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, warsztat, dyskusja, praca w grupach

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Recommended reading

  1. Schultz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002,
  2. Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy, Print-B, Poznań, 1995,
  3. Paszkowska- Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa, 2002,
  4. Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Difin, Warszawa, 2010,
  5. Paszkowska- Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu: przegląd koncepcji, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa, 2003,
  6. Ratajczak, Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2008,
  7. Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa, 2002

Further reading

  1. Seligman M., Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań, 1996,
  2. Strykowska M. (red.), Współczesne organizacje. Wyzwania i zagrożenia, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań, 2002
  3. Sekuła B., Pielok C., Zajęcia warsztatowe dla uczniów szkół ponadpodstawowych, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno –Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1996
  4. Cieślikowska D., Kownacka E., Olczak E., Paszkowska-Rogacz A., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa, 2006

Notes


Modified by mgr Maria Żochowska (last modification: 18-06-2018 09:39)