SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychometria |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-Psm |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych oraz z oceną przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody). Przedstawienie sposobów interpretacji wyników otrzymanych przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi. Określenie pojęcia normy o charakterze lokalnym. Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania własnych, prostych narzędzi pomiarowych, identyfikowaniem i rozstrzyganiem dylematy związanych z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych.
Student ma ogólną wiedzę psychologiczną, metodologiczną, w tym statystyczną. Potrafi obsługiwać MS Excel, pakiet statystyczny SPSS lub STATISTICA.
Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego. Analiza rzetelności testu. Analiza trafności testu. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym. Zasady korzystania z podręczników testowych oraz problemy etyczne związane ze stosowaniem testów. Natura testów psychologicznych i ich stosowanie. Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych. Analiza pozycji testowych. Szacownie rzetelności pomiaru testowego. Określanie obszaru zastosowania testu. Nadawanie znaczenia wynikom testowym. Etyczne i społeczne aspekty badań testowych.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, projekt, praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się:
ocena uzyskana z ćwiczeń - na podstawie kolokwium i przygotowania do zajęć/pracy na zajęciach (wejściówki);
ocena z laboratorium na podstawie wykonania projektu: skonstruowanie własnego narzędzia psychometrycznego i przeprowadzenie badań walidacyjnych oraz napisania raportu
ocena uzyskana z wykładów test pisemny.
Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia arytmetyczna z laboratorium, ćwiczeń i wykładów.
Prowadzący zajęcia mogą wyznaczyć dodatkowe zadania (udział w badaniach, opracowanie wyników badań, napisanie eseju), które mogą podwyższyć ocenę studentowi. Szczegółowe wymagania dotyczące zaliczenia każdej formy zajęć podają prowadzący na pierwszych zajęciach.
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Warszawa 1999.
Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2001.
Fronczyk, K. (2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT.
Brzezińska A., Brzeziński J. (2004), Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa.
Budzicz, Ł. (2017). Interpretacja statystyk w artykułach naukowych – wskazówki dla praktyków. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, (1), 143-158.
Ciechanowicz A. (1990), Kulturowa adaptacja testów. Warszawa.
Ferguson, G., Takane Y. (2009). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa (rdz. 23, 24, 25, 28)
Hornowska E., Paluchowski W. J., Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór .Warszawa, 2004.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-06-2018 09:49)