SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy psychoterapii w aspekcie zdrowia seksualnego |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPwAZS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia zdrowia seksualnego |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi kierunkami psychoterapeutycznymi w seksuologii, ich założeniami, celami terapeutycznymi oraz metodami pracy.
wiedza i umiejętności z psychologii klinicznej na temat przyczyn, objawów oraz mechanizmów powstawania zaburzeń psychicznych, wiedza i umiejętności z psychologii zdrowia na temat motywów i strategii utrzymywania zdrowia, wiedza na temat rozwoju psychoseksualnego
Cele i rodzaje psychoterapii w kontekście zdrowia seksualnego.
Analiza szkół terapeutycznych: behawioryzm, psychoanaliza i psychologia dynamiczna, psychoterapia humanistyczna i egzystencjalna, psychoterapia poznawcza, psychoterapia systemowa pod kątem stosowalności w dziedzinie zaburzeń na tle rozwoju psychoseksualnego.
Zakres stosowalności psychoterapii w dziedzinie zaburzeń seksualnych.
Leczenie zaburzeń seksualnych mężczyzn i kobiet.
Problem terapii osób należących do mniejszości seksualnych.
Terapia pedofilii.
Leczenie zespołu dezaprobaty płci.
Terapia seksualna osób w podeszłym wieku.
Łączenie terapii indywidualnej i rodzinnej.
Zastosowanie podejścia dynamicznego w terapii rodzinnej.
Modele zdrowienia rodziny .
Trudności, zagrożenia i wyzwania w pracy terapeutycznej.
Osobowość terapeuty.
Znaczenie i formy monitorowania procesu terapeutycznego.
Prawne regulacje oddziaływań psychoterapeutycznych.
Wykład, case – study, analiza kanoniczna tekstów, dyskusja..
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin końcowy; ocena końcowa jest średnią ocen z zajęć laboratoryjnych( ocena kolokwium) i egzaminu.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania
Grzesiuk L., Psychoterapia.,Warszawa 1994.
Grzesiuk l.( i inni),,Psychoterapia. szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa 1995.
Leiblum S.,Rosen C.R.,Terapia zaburzeń seksualnych, Gdańsk 2005.
Bonnet G., Perwersje seksualne,Gdańsk 2006.
Kepner J.I. , Ciało w procesie psychoterapii Gestalt. Warszawa 1991.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)