SylabUZ

Generate PDF for this page

Rodzaje dziennikarstwa II (dziennikarstwo śledcze i interwencyjne) - course description

General information
Course name Rodzaje dziennikarstwa II (dziennikarstwo śledcze i interwencyjne)
Course ID 15.1-WH-DiksD-RDSil-S17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa śledczego oraz statusem i profilem dziennikarza śledczego, z problemami tego wymagającego rodzaju dziennikarstwa oraz perspektywami rozwoju.

Umiejętności: kształcenie i rozwijanie technik wypracowanych przez dziennikarzy śledczych w celu zdobywania, weryfikowania, selekcjonowania informacji oraz opracowywania, tworzenia i prezentowania materiałów przeznaczonych do publikacji.

Kompetencja: uwrażliwienie studenta na misyjną funkcję mediów masowych, uświadomienie wagi dziennikarstwa śledczego jako formy kontroli praworządności.

Prerequisites

brak

Scope

Dziennikarstwo śledcze jako fundament IV władzy w społeczeństwach demokratycznych. Specyfika warsztatu dziennikarza śledczego – źródła informacji, sposoby ich weryfikowania i selekcjonowania oraz formy publikacji. Gatunki dziennikarstwa obywatelskiego. Historia dziennikarstwa śledczego na świecie i w Polsce. Najsłynniejsze śledztwa dziennikarskie. Studium przypadku: reportaże śledcze „Dużego Formatu”.

Teaching methods

Metody warsztatowe obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące specyficzne kompetencje dziennikarskie (poznawcze, językowo-stylistyczne, argumentacyjne, konwersacyjne, techniczne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy swoje portfolio, w którym gromadzi materiały z zakresu określonego rodzaju dziennikarstwa. Zakłada się, że część z tych materiałów zostanie opublikowana. Portfolio zaś ma służyć jako prezentacja dorobku dla przyszłego pracodawcy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Recommended reading

  1. Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
  2. Dziennikarstwo i świat mediów (nowa edycja), red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2014.
  3. Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, red. M. Palczewski i M. Worsowicz, Łódź 2006.
  4. Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.
  5. Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.
  6. Spark D., Dziennikarstwo śledcze, Kraków 2007.

Further reading

  1. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007
  2. Hennesy B., Dziennikarstwo publicystyczne, Kraków 2009.
  3. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  4. Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.

Notes

brak


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 15-06-2019 14:03)