SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współpraca w grupie i środowisku |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPiWM-WwGiŚ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstawowych mechanizmów komunikowania się i współpracy w różnych środowiskach funkcjonowania człowieka. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą, autoprezentacji.
Wiedza z przedmiotów: pedagogika ogólna, wstęp do socjologii, wstęp do psychologii.
Komunikacja i jej znaczenie w kontaktach interpersonalnych, w grupie, w instytucji. Rodzaje komunikacji. Komunikacja niewerbalna, jako ważny składnik komunikowania się. Rozmowa i jej znaczenie w kontaktach z ludźmi w różnych środowiskach. Zakłócenia w procesie komunikacji. Konflikty i ich rozwiązywanie. Asertywność – uległość – wrogość w zachowania człowieka. Współpraca – współdziałanie – partnerstwo (pojęcie, cechy, znaczenie). Współpraca w różnych środowiskach edukacyjnych (możliwości i ograniczenia). Grupa jako miejsce kontaktów interpersonalnych i jako płaszczyzna współpracy.
Dyskusja, zajęcia symulacyjne- warsztaty, metoda przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w dyskusjach oraz przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu na wybrany temat dotyczący komunikowania się i współpracy w dowolnym środowisku lub grupie. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w zajęciach (30% ogólnej oceny) oraz przygotowanie przeprowadzenie warsztatu na wybrany temat dotyczący komunikowania się i współpracy w dowolnym środowisku lub grupie, np. z rodzicami w przedszkolu lub/i w klasach I-III szkoły podstawowej (70%).
1. Bobryk J., Jak tworzyć rozmawiając: skuteczność rozmowy, Warszawa 1995.
2. Głodowski W., Bez słów: komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, Warszawa 1999.
3. Grzesiuk L., Trzebińska E., Jak ludzie porozumiewają się?, Warszawa 1978.
4. Lindefield G., Asertywność, czyli jak być otwartym skutecznym i naturalnym, Łódź 1995.
5. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.
6. Nwosad I., Szymański M. J., red., Nauczyciele i rodzice, cz. 3., W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Kraków 2004.
7. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, Warszawa 2002.
1. Czarnawska M., Tajniki dialogu, Warszawa 1997.
2. Friedemann Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania, T. I-III, Kraków 2001.
3. Horn S., Tongue Fu! Sztuka walki językiem, Warszawa 1999.
4. Kennedy G., Negocjacje doskonałe, Poznań 2000.
5. Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie, Poznań 1999.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 18:41)