SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka specjalna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSPM-DSP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawami dydaktyki specjalnej. Ukształtowanie umiejętności dostrzegania swoistych cech uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunkującymi ich edukację o charakterze specjalnym. Umocnienie pozytywnej postawy studenta wobec edukacji uczniów z niepełnosprawnością na miarę ich możliwości.
Podstawy dydaktyki ogólnej. Podstawy pedagogiki specjalnej.
Wykłady:
1) Przedmiot i zadania dydaktyki. 2) Miejsce dydaktyki specjalnej w systemie nauk. 3) Dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna. 4) Podstawowa terminologia z zakresu dydaktyki. 5) Rys historyczny i podstawy kształcenia, nauczania osób z niepełnosprawnością. 6) Specyfika nauczania i uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Rola nauczyciela w nauczaniu specjalnym.
Ćwiczenia:
1) Cele kształcenia specjalnego. 2) Treści i program w nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością. 3) Zasady ortodydaktyki. 4) Metody w nauczaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 5) Formy organizacyjne kształcenia specjalnego. 6) Jednostka lekcyjna w szkolnictwie specjalnym. 7) Środki wykorzystywane w nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością.
Wykłady:
Wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Ćwiczenia:
Dyskusja, pokaz, praca z książką, metoda problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Pozytywna ocena z egzaminu po uzyskaniu 60% punktów za prawidłowe odpowiedzi na zadane pytania.
Ćwiczenia:
Pozytywna ocena merytoryczna prezentacji tematycznej (30%). Pozytywna ocena aktywności indywidualnej i grupowej studenta na zajęciach (30%). Pozytywna ocena projektu zajęć z wybraną kategorią uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (40%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki, red. J. Głodkowska, Warszawa 2010.
2. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa 2017.
3. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002.
4. Pańczyk J., Zasady nauczania specjalnego (dydaktyki specjalnej), „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 1999, nr 10.
5. Wyczesany J., Dydaktyka specjalna: wybrane zagadnienia, Gdańsk 2014.
1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań 1997.
3. Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej: osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością), Poznań 2010.
4. Gajdzica Z., Kilka uwag na temat kształcenia specjalnego w perspektywie edukacji integracyjnej i inkluzyjnej uczniów niepełnosprawnych, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 2012, nr 14.
5. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 17:24)