SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSPM-DFNI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Wiedza z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz diagnostyki w pedagogice.
Wykłady:
1) Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy, zasady w diagnozie, etapy). 2) Charakterystyka procesu diagnostycznego osoby z niepełnosprawnością intelektualną. 3) Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej. 4) Diagnoza funkcjonalna. 5) Diagnoza pedagogiczna.
Ćwiczenia:
1) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) –podstawy prawne. 2) WOPFU z niepełnosprawnością intelektualną. 3) Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. 5) Arkusz oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Wykłady:
Wykład problemowy, konwersatoryjny.
Ćwiczenia:
Praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Kolokwium z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.
Ćwiczenia: Na ocenę składają się aktywność na zajęciach (25%), zaliczenie kolokwium (50%) i prezentacja (25%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2004.
2. Zasępa E., Osoba z niepełnosprawnością intelektualną, Procesy poznawcze, Kraków 2017.
3. Kostrzewski J., Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia, w: Psychologiczne wspomagania rozwoju psychicznego dziecka, red. A. Czapiga, Wrocław 2006.
4. Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki, Wrocław 2012.
5. Speck O., Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, Gdańsk 2015.
1. Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia - teoria, empatia i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Warszawa 2004.
2. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
3. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
4. Obowiązujące akty prawa oświatowego.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 17:19)