SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSPM-DFNI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz diagnostyki w pedagogice.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1) Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy, zasady w diagnozie, etapy). 2) Charakterystyka procesu diagnostycznego osoby z niepełnosprawnością intelektualną. 3) Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej. 4) Diagnoza funkcjonalna. 5) Diagnoza pedagogiczna.

Ćwiczenia:

1) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) –podstawy prawne. 2) WOPFU z niepełnosprawnością intelektualną. 3) Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. 5) Arkusz oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Wykłady:

Wykład problemowy, konwersatoryjny.

Ćwiczenia:

Praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Kolokwium z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.

Ćwiczenia: Na ocenę składają się aktywność na zajęciach (25%), zaliczenie kolokwium (50%) i prezentacja (25%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2004.

2. Zasępa E., Osoba z niepełnosprawnością intelektualną, Procesy poznawcze, Kraków 2017.

3. Kostrzewski J., Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia, w: Psychologiczne wspomagania rozwoju psychicznego dziecka, red. A. Czapiga, Wrocław 2006.

4. Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras,  P. Gałecki, Wrocław 2012.

5. Speck O., Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, Gdańsk 2015.

Literatura uzupełniająca

1. Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia - teoria, empatia i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Warszawa 2004.

2. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.

3. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.

4. Obowiązujące akty prawa oświatowego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 17:19)