SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-DSPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do diagnozowania i rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i uczniów, celem optymalnych oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych względem tej grupy. 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej i dydaktyki ogólnej. W tym fazy rozwoju dzieci i młodzieży, zaburzenia i opóźnienia w rozwoju, znajomość z zakresu nieprzystosowania i niedostosowania społecznego dzieci. Zainteresowanie pomocą psychologiczno - pedagogiczną skierowaną do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnictwo psychologiczno - pedagogiczne. Założenia oddziaływań terapeutycznych.

 

 

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Pojęcia podstawowe pedagogiki ogólnej i specjalnej w tym terapeutycznej: a) diagnoza pedagogiczna; b) specjalne potrzeby edukacyjne; c) pomoc psychologiczno - pedagogiczna; d) psychoprofilaktyka niepowodzeń edukacyjnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju. 2) Charakterystyka procesu diagnostycznego dzieci i młodzieży ze SPE. 3) Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, rodzaje trudności i deficytów.

Ćwiczenia:

1). Trudności w czytaniu i pisaniu. 2). Zaplanowane oddziaływania terapeutyczne - celem optymalizacji trudności dzieci. 3) Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej -kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne w udzielaniu form wsparcia, wczesnej interwencji, wspomaganiu rozwoju i wyrównywaniu szans edukacyjnych.
4) Modele współpracy z rodzicami dzieci ze SPE – metody wsparcia i pomocy.

Metody kształcenia

Wykłady:

Wykład problemowy, konwersatoryjny.

Ćwiczenia:

Praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Warunki: obecność na wszystkich ćwiczeniach, przygotowanie merytoryczne i techniczne, aktywność - posługiwanie się wiedzą przedmiotową i umiejętnościami oraz środkami dydaktycznymi. 2. Wykonanie terminowe zadań na oceny cząstkowe, wykonanie projektu. Aktywny udział w zadaniach zespołowych. Kolokwium zaliczeniowe - forma ustna i/lub pisemna, kontakt indywidualny z wykładowcą w wyznaczonych terminach.

 

 

Literatura podstawowa

  1.  Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : podręcznik akademicki / pod red. Joanny Głodkowskiej. - Wyd. 1, dodr. 1. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2012.
  2.  Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  3. Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Kraków 2007.
  4. Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczenie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń 2013.
  5. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości : psychopedagogiczne podstawy edukacji, rewalidacji i terapii trudności w uczeniu się / pod red. nauk. Władysławy Pileckiej, Mirosława Rutkowskiego. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009.
  6. O poznawaniu siebie i świata przez dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod red. Władysławy Pileckiej, Karola Bidzińskiego, Małgorzaty Pietrzkiewicz. - Kielce : Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 2008
  7. Obowiązujące akty prawa oświatowego.

Literatura uzupełniająca

  1. Attwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk 2013.
  2.  Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M.: Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia 2007.
  3. Chrzanowska B., Święcicka J.: Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Warszawa 2006.
  4. Devis R. D., Braun E. M., Dar dysleksji. Poznań 2001.
  5. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010.

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2020 19:54)