SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-DSPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do diagnozowania i rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i uczniów, celem optymalnych oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych względem tej grupy.
Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej i dydaktyki ogólnej. W tym fazy rozwoju dzieci i młodzieży, zaburzenia i opóźnienia w rozwoju, znajomość z zakresu nieprzystosowania i niedostosowania społecznego dzieci. Zainteresowanie pomocą psychologiczno - pedagogiczną skierowaną do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnictwo psychologiczno - pedagogiczne. Założenia oddziaływań terapeutycznych.
Wykłady:
1. Pojęcia podstawowe pedagogiki ogólnej i specjalnej w tym terapeutycznej: a) diagnoza pedagogiczna; b) specjalne potrzeby edukacyjne; c) pomoc psychologiczno - pedagogiczna; d) psychoprofilaktyka niepowodzeń edukacyjnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju. 2) Charakterystyka procesu diagnostycznego dzieci i młodzieży ze SPE. 3) Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, rodzaje trudności i deficytów.
Ćwiczenia:
1). Trudności w czytaniu i pisaniu. 2). Zaplanowane oddziaływania terapeutyczne - celem optymalizacji trudności dzieci. 3) Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej -kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne w udzielaniu form wsparcia, wczesnej interwencji, wspomaganiu rozwoju i wyrównywaniu szans edukacyjnych.
4) Modele współpracy z rodzicami dzieci ze SPE – metody wsparcia i pomocy.
Wykłady:
Wykład problemowy, konwersatoryjny.
Ćwiczenia:
Praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Warunki: obecność na wszystkich ćwiczeniach, przygotowanie merytoryczne i techniczne, aktywność - posługiwanie się wiedzą przedmiotową i umiejętnościami oraz środkami dydaktycznymi. 2. Wykonanie terminowe zadań na oceny cząstkowe, wykonanie projektu. Aktywny udział w zadaniach zespołowych. Kolokwium zaliczeniowe - forma ustna i/lub pisemna, kontakt indywidualny z wykładowcą w wyznaczonych terminach.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2020 19:54)