SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSSM-WPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie diagnozy, etiologii oraz klinicznego obrazu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Poznanie możliwości i ograniczeń dotyczących realizacji zadań rozwojowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Ukazanie możliwości edukacyjnych osób z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. Uwrażliwienie studentów na znaczenie wsparcia psychologicznego względem osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin.
Znajomość podstaw psychologii rozwoju człowieka oraz psychologii klinicznej i psychopatologii.
Wykłady
1) Kryteria, diagnoza oraz orzecznictwo dotyczące niepełnosprawności intelektualnej. 2) Etiologia niepełnosprawności intelektualnej oraz sprzężonej. 3) Kliniczny obraz niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. 4) Możliwości edukacji osób z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. 5). Zaburzenia psychotyczne, lękowe i zaburzenia zachowań a społeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6) Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Ćwiczenia
1) Możliwości i ograniczenia dotyczące realizacji zadań rozwojowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia (dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość). 2) Interwencja psychologiczna wspierająca osoby z niepełnosprawnością intelektualną w realizacji zadań rozwojowych – analiza wybranych metod, technik oraz programów rehabilitacji psychologicznej. 3) Wsparcie psychologiczne rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Praca z rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną – podejście systemowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin ustny lub pisemny.
Ćwiczenia: kolokwium z treści zajęć, praca pisemna na temat uzgodniony z prowadzącym dotycząca studium przypadku osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)