SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedeutologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedeutologia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-PED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Zakres tematyczny

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Rys historyczny.

Nauczyciel w miejscu pracy. Jego funkcje, zadania i pełnione role. Relacje nauczyciel-uczeń.

Profesjonalizm i misja nauczyciela.

Koncepcje kształcenia nauczycieli.

Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli.

Rozwój i awans zawodowy nauczyciela.

Tożsamość zawodowa nauczycieli.

Kompetencje zawodowe nauczyciela.

Start zawodowy.

Ukryty program w pracy nauczyciela.

Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Problem wypalenia zawodowego i inne syndromy.

Etyka zawodowa, deontologia nauczycielska.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin. 

Ćwiczenia: kolokwium, praca pisemna, aktywność na zajęciach. 

Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń. 

Literatura podstawowa

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk 2004.

Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Wydawnictwo ITE, Warszawa – Radom 2007.

Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków 2013.

Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011.

Literatura uzupełniająca

Dilts R., Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa 2006.

Ekiert-Oldroyd D. (red.), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.

Kobyłecka E. (red.), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005.

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005.

Madalińska-Michalak J. M. (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017.

Muchacka B., Szymański M. (red.) (2008), Nauczyciel w świecie współczesnym, „Impuls”, Kraków 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 10:47)