SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedeutologia |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-PED |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Rys historyczny.
Nauczyciel w miejscu pracy. Jego funkcje, zadania i pełnione role. Relacje nauczyciel-uczeń.
Profesjonalizm i misja nauczyciela.
Koncepcje kształcenia nauczycieli.
Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli.
Rozwój i awans zawodowy nauczyciela.
Tożsamość zawodowa nauczycieli.
Kompetencje zawodowe nauczyciela.
Start zawodowy.
Ukryty program w pracy nauczyciela.
Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.
Problem wypalenia zawodowego i inne syndromy.
Etyka zawodowa, deontologia nauczycielska.
Wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin.
Ćwiczenia: kolokwium, praca pisemna, aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.
Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk 2004.
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Wydawnictwo ITE, Warszawa – Radom 2007.
Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków 2013.
Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011.
Dilts R., Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa 2006.
Ekiert-Oldroyd D. (red.), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.
Kobyłecka E. (red.), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005.
Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005.
Madalińska-Michalak J. M. (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017.
Muchacka B., Szymański M. (red.) (2008), Nauczyciel w świecie współczesnym, „Impuls”, Kraków 2008.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 10:47)