SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczno-kulturowe i pedagogiczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczno-kulturowe i pedagogiczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-WPSI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów społeczno-kulturowych uwarunkowań sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie. Nabycie przez studentów umiejętności interpretowania czynników warunkujących jakość życia osób z niepełnoprawnością intelektualną oraz podejmowania działań wspierających ich społeczną inkluzję oraz społeczną partycypację. Przygotowanie studentów do działania na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku lokalnym.  

Wymagania wstępne

Znajomość treści z przedmiotu Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.   

Zakres tematyczny

Wykłady:

1) Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie kulturowej, socjologicznej i psychologicznej: koncepcje wyjaśniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną  w społeczeństwie. 2) Stereotypy i uprzedzenia jako czynniki wykluczające osoby z niepełnosprawnością intelektualną z życia społecznego oraz sprzyjające budowaniu przez nie tożsamości negatywnej. 3) Strategie destygmatyzacji i destereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną: parametry jakości życia oraz ich uwarunkowania.

Ćwiczenia:

1) Możliwości i ograniczenia realizacji zadań rozwojowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia. 3)  Budowanie kapitału społecznego  oraz wzmacnianie partycypacji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualnym w środowisku lokalnym. 3) Wspieranie społecznej inkluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych – przygotowanie, realizacja oraz ewaluacja projektu edukacyjnego.

 

 

 

Metody kształcenia

Wykład, praca z tekstem, praca w grupach, pokaz.  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ćwiczenia: kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Projekt edukacyjny realizowany w środowisku lokalnym: temat  uzgodniony ze studentami.  

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. 

Literatura podstawowa

  1. Chodkowska M., Szabała B., Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym, Lublin 2012.
  2. Pedagogika i kultura, red. W. Bobrowicz, Lublin 2009. 
  3. Rzeźnicka-Krupa J., Społeczne ontologie niepełnosprawności, Kraków 2019.
  4. Woynarowska A., Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie, Kraków 2010.
  5. Zawiślak A., Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2011.
  6. Socjologia wychowania: wybór tekstów, red. H. Mielicka, Kielce 2000. 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Broda-Wysocki P., Wykluczenie i inkluzja społeczna, Warszawa 2012.
  2. Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności, red. B. Cytowska, Toruń 2011.
  3. Krzemińska D., Lindyberg I. Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2012.
  4. Kijak R., Seks i niepełnosprawność: doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2009.
  5. Kirenko J., Łaba-Hornecka A., Niepełnosprawność intelektualna - wyuczona bezradność: uwarunkowania, Rzeszów 2018. 
  6. (Nie)nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, A. Mróz, U. Gembara, Zielona Góra 2019. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 11:42)