SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MENP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze wspólnymi i swoistymi właściwościami rozwojowymi dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężoną w porównaniu z pełnosprawnymi oraz zasadami  organizacji edukacji zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Wyposażenie studentów w umiejętności umożliwiające realizację funkcji opiekuńczej, wychowawczej, terapeutycznej, społecznej w przedszkolu wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Uwrażliwienie studentów na potrzeby dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym oraz możliwości ich zaspokajania we współpracy z rodzicami.

Wymagania wstępne

Znajomość treści dotyczących charakterystyki osób z niepełnosprawnością intelektualną w sferze psyche, soma i polis, form wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną. 

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny

1) Funkcje instytucji przedszkolnej wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, a także sprzężoną oraz ich rodziców 2) Formy edukacji przedszkolnej: oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych, odziały integracyjne w przedszkolach ogólnodostępnych, przedszkola specjalne. 3) Wspólne i swoiste właściwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężoną w porównaniu z pełnosprawnymi. 4) Zasady, metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu. 4) IPET dla dzieci z  niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężoną jako wyznacznik pracy edukacyjno-rewalidacyjnej. 5) Rozwijanie u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężoną gotowości do nauki w szkole zgodnie z zasadą indywidualizacji oddziaływań. 6) Zabawa i jej znaczenie dla rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. 7) Rozwijanie kompetencji społecznych u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężoną 8) Rewalidacja indywidualna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężoną w przedszkolu. 9) Współpraca z rodzicami dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężoną. 10) Środki dydaktyczne w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężoną. 

Metody kształcenia

Praca z tekstem pokaz, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach - uczenie się we współpracy. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).Konspekty zajęć na ocenę. Realizacja zajęć próbnych w przedszkolu na ocenę. 

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. 

Literatura podstawowa

 

  1.  Dziecko chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, red. A. Stawarski, B. Winczura, B. Cytowska, Kraków 2013.
  2.  Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków 2017.
  3.  Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010.
  4.  Sześciolatki w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju, red. A.I. Brzezińska, J. Matejczuk, P. Janowski, M. Rękosiewicz, Poznań 2014.
  5. Wiśniewska M., Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną : poradnik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2013.
  2. Kielin J., Klimek-Markowicz K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Gdańsk 2016.
  3. Olechnowicz H., Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną: programy metody, Warszawa 2010.
  4. Psychoedukacja w procesie wspomagania rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, red. P. Majewicz, M. Kościółek, E. Dyduch, Kraków 2017.
  5. Winczura B., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, Kraków 2013. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2020 11:59)