SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną I |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MNL1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną: istota nauczania, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, strategie uczenia się oraz nauczania, projektowanie zajęć, TIK w nauczaniu, metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, formy organizacyjne pracy na lekcji, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym ocenianie wspierające).
2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć z udziałem uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, w tym dostosowywania treści i form kształcenia.
3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Podstawowa wiedza na temat edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Treści:
Konwersatoria
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Średnia ocen z: 1) Kolokwium – pozytywna ocena, po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi. 2) Scenariusz zajeć – pozytywna ocena merytoryczna. 3) Aktywny udział w zajęciach i w dyskusji.
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego.
Sadowska S. (red), Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń 2006.
Mikrut A., Wyczesany J., Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo, Kraków 2001
Kosakowski C. (red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Toruń 2001.
Tkaczyk G., Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej, Lublin 2001.
Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków 2004.
Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009.
Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012.
Hemmerling W., Zabawy w nauczaniu początkowym, Warszawa 1984.
Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)