SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną I
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MNL1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną: istota nauczania, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, strategie uczenia się oraz nauczania, projektowanie zajęć, TIK w nauczaniu, metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, formy organizacyjne pracy na lekcji, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym ocenianie wspierające).

2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć z udziałem uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, w tym dostosowywania treści i form kształcenia.

3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Zakres tematyczny

Treści:

  1. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji.
  2. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji.
  3. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej, cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
  4. Kształcenie zintegrowane specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
  5. Organizacja nauczania i wychowania uczniów.
  6. Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
  7. Cele i metody edukacji wczesnoszkolnej z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
  8. Tworzenie scenariuszy/konspektów zajęć.
  9. Specyfika oceniania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Średnia ocen z: 1) Kolokwium – pozytywna ocena, po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi. 2) Scenariusz zajeć – pozytywna ocena merytoryczna. 3) Aktywny udział w zajęciach i w dyskusji.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Sadowska S. (red), Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń 2006.

Mikrut A., Wyczesany J., Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo, Kraków 2001

Kosakowski C. (red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Toruń 2001.

Tkaczyk G., Metodyka nauczania i wychowania początkowego w  szkole specjalnej, Lublin 2001.

Literatura uzupełniająca

Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków 2004.

Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009.

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012.

Hemmerling W., Zabawy w nauczaniu początkowym, Warszawa 1984.

Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)