SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-WRGN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z metodyką pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną oraz z głęboka niepełnosprawnością intelektualną.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu sprzężonej oraz głębokiej niepełnosprawności intelektualnej.

Zakres tematyczny

  1. Analiza dokumentów regulujących zasady pracy rewalidacyjno – wychowawczej z osobami ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
  2. Istota procesu rehabilitacji osób ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
  3. Cechy i zadania terapeuty w pracy z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
  4. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.
  5. Znaczenie dotyku w terapii dziecka ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
  6. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osoby ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności; stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: pozycje złożeniowe, trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.
  7. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób ze sprzężona i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
  8. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.
  9. Współpraca terapeutów z opiekunami osoby ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Średnia ocen z: 1) Kolokwium – pozytywna ocena, po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi. 2) Prezentacja – pozytywna ocena merytoryczna. 3) Projekt zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z osobami ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4) aktywny udział w zajęciach i w dyskusji.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

Wrona S. Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji, Kraków 2016

Frohlich A., Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością, Gdańsk 2015

Frohlich A.,  Stymulacja od podstaw, Warszawa 1998

Kielin J., Rozwój daje radość, Gdańsk 2013

Kwiatkowska M., Dzieci głęboko niezrozumiane, Warszawa 1997

Knill Ch., Knill M., Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Warszawa 1997

Knill Ch., Dotyk i komunikacja, Warszawa 1998

Literatura uzupełniająca

Winczura B., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, Kraków 2016

Winczura B., Cytowska B., Dziecko z zaburzeniami w rozwoju, Kraków 2016

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)