SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-DFCN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania osoby przewlekle chorej oraz osoby z niepełnosprawnością ruchową.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu: pedagogiki osób przewlekle chorych, osób z niepełnosprawnością ruchową oraz z diagnostyki w pedagogice.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1) Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy, zasady w diagnozie, etapy). 2) Charakterystyka procesu diagnostycznego osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. 3) Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej. 4) Diagnoza funkcjonalna. 5) Diagnoza pedagogiczna. 6) Diagnoza środowiskowa. 7) Diagnoza kompetencji społecznych.

Ćwiczenia:

1) Ocena poziomu funkcjonowania ucznia z chorobą przewlekłą. 2) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową (WOPFU) – podstawy prawne. 3) Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową. 4) Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową. 5) Arkusz oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową.

Metody kształcenia

Wykłady:

Wykład problemowy, konwersatoryjny.

Ćwiczenia:

Praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Kolokwium z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.

Ćwiczenia: Na ocenę składają się aktywność na zajęciach (25%), zaliczenie kolokwium (50%) i prezentacja (25%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2004.

2. Łosiowski Z., Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zagadnienia neurorozwojowe, Warszawa 1997.

3. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo-wychowawczy, Zielona Góra 1996.

4. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

5. Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu biopsychospołecznym, red. M. Bidzan, Ł. Bieleninik, A. Szulman-Wardal, Gdańsk 2015.

6. Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej, red. M.Loska, D. Myślińska, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca

1. Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.

3. Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki A., Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, Kraków 1999.

4. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.

5. Obowiązujące akty prawa oświatowego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)