SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-DFCN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania osoby przewlekle chorej oraz osoby z niepełnosprawnością ruchową.
Wiedza z zakresu: pedagogiki osób przewlekle chorych, osób z niepełnosprawnością ruchową oraz z diagnostyki w pedagogice.
Wykłady:
1) Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy, zasady w diagnozie, etapy). 2) Charakterystyka procesu diagnostycznego osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. 3) Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej. 4) Diagnoza funkcjonalna. 5) Diagnoza pedagogiczna. 6) Diagnoza środowiskowa. 7) Diagnoza kompetencji społecznych.
Ćwiczenia:
1) Ocena poziomu funkcjonowania ucznia z chorobą przewlekłą. 2) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową (WOPFU) – podstawy prawne. 3) Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową. 4) Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową. 5) Arkusz oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową.
Wykłady:
Wykład problemowy, konwersatoryjny.
Ćwiczenia:
Praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Kolokwium z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.
Ćwiczenia: Na ocenę składają się aktywność na zajęciach (25%), zaliczenie kolokwium (50%) i prezentacja (25%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2004.
2. Łosiowski Z., Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zagadnienia neurorozwojowe, Warszawa 1997.
3. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo-wychowawczy, Zielona Góra 1996.
4. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
5. Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu biopsychospołecznym, red. M. Bidzan, Ł. Bieleninik, A. Szulman-Wardal, Gdańsk 2015.
6. Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej, red. M.Loska, D. Myślińska, Warszawa 2005.
1. Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
3. Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki A., Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, Kraków 1999.
4. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
5. Obowiązujące akty prawa oświatowego.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)