Celem przedmiotu jest zpooznanie studentow z podstawowaymi zasadami terapii behawioralnej, która można wykorzystać w pracy z osobami w sytuacji ich choroby przewlekłej lub niepoełnosprawności ruchowej.
Wymagania wstępne
Podstawy psychologii ogólnej i osobowości.
Zakres tematyczny
Założenia terapii behawioralnej.
Prawa uczenia się.
Rola rozwoju indywidualnego w terapii.
Specyfika osób chorych przewlekle i z niepełnosprawnością ruchową a praca skoncentrowana na zmianie zachowania.
Czym jest motywacja i zmiana?
Jak określać cele terapauetyczne?
Kontrakt terapeutyczny.
Metody i narzedzia w pracy skierowanej na zmianę zachowania.
Metody kształcenia
wykład, ćwiczenia, trening
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Cwiczenia: obecnośc, praca własna, przygotowanie projektu, kolokwium
Wykłady: egzamin, praca własna
Każdą z form należy zaliczyć na ocenę pozytywną; ocena koncowa z przedmiotu tyo srednia ocen uzyskanych z wykłądu i ćwiczeń
Literatura podstawowa
Azrin N. H., Besalel V., Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, Gdańsk 2000.
Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
Lovaas I. O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, red. C. Maurice, Warszawa 2000.
Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016
Literatura uzupełniająca
Psychoterapia, red. L. Grzesiuk, Warszawa, Eneteia.
Psychologia kliniczna, red. L. Cierpiałkowska, H. Sęk, Warszawa, PWN.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 10:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.