SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy terapii behawioralnej osób z chorobą przewlekłą oraz niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy terapii behawioralnej osób z chorobą przewlekłą oraz niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSSM-PTBC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zpooznanie studentow z podstawowaymi zasadami terapii behawioralnej, która można wykorzystać w pracy z osobami w sytuacji ich choroby przewlekłej lub niepoełnosprawności ruchowej. 

Wymagania wstępne

Podstawy psychologii ogólnej i osobowości.

Zakres tematyczny

  1. Założenia terapii behawioralnej. 
  2.  Prawa uczenia się. 
  3. Rola rozwoju indywidualnego w terapii.
  4. Specyfika osób chorych przewlekle i z niepełnosprawnością ruchową a praca skoncentrowana na zmianie zachowania.
  5. Czym jest motywacja i zmiana?
  6.  Jak określać cele terapauetyczne?
  7.  Kontrakt terapeutyczny.
  8. Metody i narzedzia w pracy skierowanej na zmianę zachowania. 

Metody kształcenia

wykład, ćwiczenia, trening

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Cwiczenia: obecnośc, praca własna, przygotowanie projektu, kolokwium

Wykłady: egzamin, praca własna

Każdą z form należy zaliczyć na ocenę pozytywną;  ocena koncowa z przedmiotu tyo srednia ocen uzyskanych z wykłądu i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Azrin N. H., Besalel V., Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, Gdańsk 2000.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Lovaas I. O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
  4. Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, red. C. Maurice, Warszawa 2000.
  5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016

 

Literatura uzupełniająca

  1. Psychoterapia, red. L. Grzesiuk,  Warszawa, Eneteia. 
  2. Psychologia kliniczna,  red. L. Cierpiałkowska, H. Sęk, Warszawa,  PWN.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 10:52)